onsdag 27 mars 2013

Beatles i Växjö

Hustrun var fördjupad i sin tentaläsning så jag fick ge mig ut själv. Joggade till Campus och tillbaka. Det gick inte jättesnabbt. På hemvägen blev jag ”stoppad” av en gammal kompis från förr. Han ville veta om visste på vilket sätt Beatles hade koppling till Växjö. Och den var ganska lätt. Sheik of Araby. En låt som de visserligen gjorde under namnet Silver Beatles, innan Ringo kom med. Har glömt bort vem som gjorde låten, men vet att det var en jazzlåt från 20-talet. Något med Rudolph Valentino finns med i bakgrunden och något arabiskt. Har glömt bort om det var Per Unckel eller Beatrice Ask som för 30 år sedan eller så frågade om vi hade en Araby i Växjö när vi körde förbi!

Pratade musik ett tag. Drog mig till minnet att mannen från förr gillade Alvin Lee. Lee dog härom veckan. Fanns med i Ten Years After bl a. Berättade att jag hörde Mats Sturesson på teatern häromkvällen göra en stunds blues med gitarr, dikter och munspel. LYSANSDE. Vi har så många begåvningar i Växjö.( Kanske skulle tipsa G om att träffa Mats, vilken fullträff förresten, G) Nåväl, Mats berättade att när han spelade med Peps så var de förband åt Ten Yeras  After och Mats träffade således Alven Lee. Och Peter Green också om jag kom ihåg rätt. Någon har träffat någon, som träffat någon som i sin tur………..Kände nästan att jag träffat någon. Förstår hur det gick till när Lars Ohly spelade fotboll med Nacka Skoglund….

I nästa liv. Musik, teater eller litteraturkritiker? Har för lite tid till det jag egentligen skulle vilja göra.

Blev uppringd av radion som var rätt påstridig och ville att jag skulle kommentera det faktum att konkurrensverket kanske skall inleda en granskning. SmP har skött detta mera  proffsigt än radion som spekulerat hej vilt och insinuerat en massa . Radion hade som rubrik Sista varningen innan avsked. Det blev varken det ena eller det andra. Jag fick frågor om eventuelle mutor. Det har inte kommit fram något som har med kriminalitet att göra. Och idag ville de jag skulle kommentera det faktum att konkurrensverket kanske skall göra en undersökning. Och rubriken är redan att kommunen kan få böter! Jag försöker hålla en rak linje i detta. Jag kommenterar när det finns något att kommentera och jag välkomnar alla tänkbara undersökningar. Men jag deltar inte spekulationer och jag dömer ingen utan saklig grund. Och ytterst har jag själv ansvaret för vad som händer i kommunen. Och den som har det yttersta ansvaret kan inte devalvera det genom i tid och otid spekulera i vad olika utredningar kan komma fram tid. Och alla arbetsrättsliga frågor ligger på delegation till tjänstemän och vad jag vet brukar organisations och personalutskottet få information kring denna typ av frågor. Och jag brukar avstå ifrån att ha synpunkter på delegationsbeslut.  Jag funderade dock på att interpellera Carin Högstedt i detta. Hon har en partikollega som skriver att det luktar korruption i detta. Ganska allvarlig insinuation. Men jag tror dock på goda grunder inte att Carin Högstedt delar denna uppfattning.

Hör också Tomas Enroth på radion tvärsäret påstå att de ökade sjukskrivningarna, som går lite upp och ner unders lopp, beror på ökad stress på jobbet och dålig arbetsmiljö. Så låter det alltid när sossarna är i opposition. När de är i majoritet brukat man förklara det med livspussel, hela familjesituationen och kvinnors dubbelarbete. Billigt att indirekt säga att det är regeringens fel. I sossarnas värld har individen väldigt lite ansvar.  Var det inte så att sjukskrivningarna var i topp när sossarna hade makten? Jag kommer  faktiskt inte ihåg.

Kom hem efter en trevlig studiecirkel.  Carl Bildt på TV. Carl är cool. Oliver kan bli en ny CB. Lika begåvad fast med mer social talang. Å andra sidan. Jag tycker Carl är social men kanske lite selektiv. Konstaterar bara att jag var KSO när han var statsminister. Träffade säkert CB för någon pratstund ett par gånger om året. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att ha något samtal med Fredrik sedan han blev statsminister. Och jag kan nog anse att han kanske gör en bättre insats genom att prioritera de som inte redan är frälsta! Det var mycket som gömde sig under Beatles i Växjö.

Mitt bästa Egominne av CB var valrörelsen 1998. Vi gick Storgatan fram tillsammans. Torgmöte. Jag hittade på något med att ge honom en burk med Bamses dunderhonung. CB drog en Bamseslips ur fickan och gav till mig. Ligger i en speciell låda. CB sa, kanske sant, att bara Nelson Mandela och Bill Clinton fått en sådan. Det värmer att få lite uppmärksamhet. Speciellt för småpåvar som även ute i landet och periferin är helt ensamma i toppen på den lokala pyramiden. Hoppas bara att våra partiledare har någon som ger dem en klapp på axeln. Och kan våga ge dem kritik. Jag är inte säker på att det är så.

Nu på TV. Kritik mot vinster i Friskolor. Undrar vilket som blir det första borgerliga partiet att ta tag i detta. Det var ju inte vinstmaskiner vi kämpade för, vi som ville ha friskolor. Det var ju detta med att alla tjänat på konkurrens. Detta var omedvetet många heta saker. Stänger nog ner över Påsk.

Kanske.

Bo Frank
Växjö 20130327