torsdag 7 mars 2013

Dagen då kungen kom till byn

Min hustru som ju är från Mexico City hävdar bestämt att Växjö är en by. Och igår kom Kungen och Drottningen till byn. Jag äntrade Majestäternas buss strax innan Ingelstad. Vi hörde på radion att Kungen höll tal i Tingsryd och skulle bli försenad. Men så kom då bussen. Steg på och hälsade på Majestäterna och landshövdingen. Kungaparet satt bredvid. Fick 24 minuter på mig att berätta om Växjö, Växjö som Europas grönaste stad och ge en introduktion till Arenastaden. Berörde också de tidigare besöken i Växjö som Kungen och Drottningen gjort. Jag fick nyfikna frågor och kommentarer från Kungen som var på ett strålande humör och det märks att Majestätet gillar att åka runt i sitt rike. Och jag begriper inte hur Kungen kunde nästan i detalj komma ihåg tidigare besök med den reseagenda som monarken har.  Bussen körde en passande sväng i Växjö via Campus och ut till Arenastaden. Där avlämnade jag Kungaparet enligt instruktionen till mina kommunalrådskollegor. De gjorde en proffsig presentation av Arenastaden. Sedan var den rundvandring med olika stationer. Agne Bergvall, Stefan Edberg m fl. Och Kungen och Drottningen gjorde egna spontana stopp och pratade med ungdomar som tränade friidrott, gymnastik och fotboll. De är verkligen spontana och skickliga i sitt arbete. En liten kille gick fram till Kungen och frågade; är du ute och springer nåt? Jodå, lite ibland för at hålla sig i form, svarade Kungen. Besöket i Arenastaden var extremt välordnat och Kungen och Drottningen var definitivt nöjda. Jag kände det som min plikt att hjälpa till att se till så att tidsschemat hölls. Ers Majestät, bussen väntar utanför, sa jag. Inga problem, svarade Kungen blixtsnabbt, det vore värre om den åkt!

Hem och mörkare kostym. God middag hos landshövdingen. Kungaparet på bästa humör och minglade och var tillgängliga. Kungen höll ett bra och spontant middagstal. Jag fick äran att introducera Per Tengstrand som uppskattades mycket av Kungen och Drottningen. Det blev senare än jag trodde. Få skulle klara det program som Majestäterna har. Det är inga 8 timmars arbetsdag. Och knappt en minut för sig själva. Kvällen blev bra mycket senare än jag trodde. Måste tyda på att Majestäterna trivdes. Och vem gör inte det, men den fina stämning som vår landshövding med make sprider.

Stockholm 20130307

Bo Frank