söndag 24 mars 2013

De ensamma

I varje stad och i varje stormarknad sitter det ett antal människor på de enkla fiken och tar en kopp kaffe. Eller på McDonalds. Många bara sitter och iakttar och stirrar på människor som passerar. Nästan hela dagarna. Av dessa är de flesta kotaktsökande och inte mer udda än att de gärna skulle vilja och klara att komma in i en gemenskap.  Om någon bara frågade eller om de visste hur man gjorde. En del av en helhet i en idrottsförening eller i en kyrka. En del har inte alla hästar hemma, men de måste ju också få finnas. Ett av mina framtida projekt är att hitta en väg in i gemenskapen för många av dessa. Jag vet ungefär hur jag skall göra.

Under några år när jag var aktiv i MUF på 70-talet var jag med och ordnade s k  alternativ jul för människor som var ensamma under julen.  Vi var unga idealister från olika organisationer som arbetade med detta. Den alltid lika snälle Erik Hovhammar, riksdagsledamot, skänkte glaspresenter och en del annat. Det sitter i. Jag vet hur man gör. Och jag vet hur mycket generösa människor det finns i vårt land. Samma människor som känner att de får en smäll på käften om skulle drista sig till att offentligt ha åsikter om sådant som inte är politisk korrekt. Svensken är omtänksam, generös och vill väl.

Bo Frank
Växjö 20130324