tisdag 12 mars 2013

Måndag, tisdag…

Veckan i full gång. Rätt lugn måndag, men var ändå inte hemma för än 21. Har en prao med mig från Bergundaskolan denna vecka. Och det är alltid intressant att höra hur eleverna upplever skolan. Intryck från fack, lärare och förvaltning matas man ständigt med. Men eleverna är ju det som det egentligen handlar om. Men jag tiger som muren om detta. Kan komma till pass längre fram och i annat sammanhang.

Sedvanliga måndagsbestyr. Uppvaktningar och ärendegenomgång. Under eftermiddagen samtal med revisonen. Var minst den andra nämndsordföranden denna dag som hade skarp ordväxling med revisonens ordförande. På förekommen anledning så handlade det inte om tekniska förvaltningen utan om kommunstyrelsens bokslut för 2012. Frågor kring hela kommunens bokslut kommer senare.

Gjorde klart min presentation på Sverigemötet på fredag och skickade för säkerhets skulle ett ex till partisekreteraren så han kan känna sig trygg i detta. Men debatt lär det bli. Satt också i samtal om en tredje förfrågan om att medverka i Almedalsveckan. Det lutar åt att jag säger nej även till detta ämne. Allt drunknar i allt där, är min bedömning. Och det skall nästan överbjudas med jippon av olika slag.

Satt så med moderaternas förbundsstyrelse i kommunhuset. På sammanträde. Vi pratade bl a allianssamverkan i länet och gick igenom motioner till stämman. Det kan bli lite uppmärksamhet genom att styrelsen kommer att föreslå stämman att säga ja till NATO-medlemskap. Detta är ju ännu inte partiets linje. Det duger inte med att kunna försvara Sverige en vecka och en ÖB som går och sjukskriver sig när det hettar till i debatten.

Läser idag i SmP om hur min kollega i Älmhult gjorde sig av med en chef som talade illa om sin kommun. Och jag förstår min kollega till 100%. Tycker dessutom att hon klarade det billigt för kommunens sida.

Från sorg till glädje. Prinsessan Lilian dog i helgen. Och just nu ser jag hur kommunens vaktmästare hissar fyra svenska flaggor och Växjöflaggan för Kronprinsessan som har namnsdag idag. Fint med alla flaggor utanför entrén.

Denna dag ett liv, som farbror Melker i Vi på Saltkråkan alltid sa. Tårögd när han såg sina barn trivas i sommarkvällen på ön. Och idag är det ännu en dag som man inte vet hur den slutar. Kanske går jag till Claes Ohlsson och köper ett värmelement. 17 grader när jag kom idag på morgonen. Och det är för jäkla kallt. Och kallt är det ute. Just den senaste tiden känns den globala uppvärmningen avlägsen. Snarare en ny istid. Nej, man får inte skämta om allvarliga ting. Jorden blir varmare, men inte just nu  i Växjö.

Bo Frank
Växjö 20130312