onsdag 20 mars 2013

Moderaterna, flyktingfrågan mm Lite iakttagelser

Vårt parti har många tjänstemän som har till sin uppgift att skicka mejl och sms om  hur vi bör uppträda inför media. Om vad vi får och skall säga. Detta är helt OK. Nästan alla moderat toppolitiker är i karriär eller beroendeställning och följer detta till punk och pricka. Partiet har däremot  inte någon som jag vet,  som har till uppgift att efterhöra vad vi tycker som är verksamma ute i landet! Alltså viss obalans.

Jag har nu uppnått den ålder att jag säger vad jag tycker. Och har alltid gjort.  Och kommer alltid att göra. Därav att jag inte har någon högre ställning i partiet. Men jag vet lite grann om hur man vinner val! Har aldrig drivits av att göra karriär eller av inställsamhet. Min drivkraft  har varit att jobba för att utveckla Växjö. Pratade om kultur, jämställdhet och ekologi innan någon annan i partiet visste vad detta var!  Har till skillnad från många klassiska s k moderatstyrda kommuner fått fler röster till kommunvalet än till riksdagsvalet. Under lång tid!  Även om Växjö legat i topp i landet när det gäller flyktingmottagande. De klassiska m-styrda kommunerna har legat i botten när det gäller flyktingmottagande.  Har inte hört partiledningen klaga på detta!!??Trots detta har de fått sämre valresultat i kommunvalet än i riksdagsvalet!!

Vi har under m-styre dessutom gjort Växjö till Europas grönaste stad. I hela världen är Växjö ett föredöme när det gäller klimat och miljöfrågor! Jag tror att partiet har en del att lära av Växjö för framgång! I stället för att nästan varje dag skicka förhållningsorder!

Jag hoppas inte tystnadens våta filt lägger sig över vårt parti! Vi kan bara vinna nästa valtillsammans med alliansen om vi har en politik som svarar på de frågor som medborgarna har! Och de förväntningar som finns! Och vi måste vara rädda om varandra i vårt parti. I en sekt måste alla tycka lika dant. I et statsbärande parti måste det få vara högt i tak! Jag tror att firma Reinfeldt&Borg kan föra alliansen till en ny historisk valseger. Men då måste vi hålla ihop.

Bo Frank
Växjö 20130320