lördag 9 mars 2013

Uppsala

Möte på SKL. Snabb lunch. Tåget till Uppsala. Fika. Stadsvandring. Besök på Carolina. En högtid att få återse Silverbibeln och alla dessa fantastiska gamla böcker som är en av de viktigaste delarna av vårt kulturarv. Tände ljus i ärkestiftets domkyrka. Uppsala i en kall senvinterskrud som väntar på våren. Det går inte att jämföra Växjö med Uppsala. Men Växjö nämnd mer i media. Växjö är modernare. Uppsala har det större underlaget för nästan allt. Passerade 200 000 invånare för ett par år sedan. Och vi passerar 85000 om någon vecka. Middag hos son med sambo. En synnerligen trevlig kväll hos två superambitiösa ungdomar. De bor nästan mitt i staden vid Fyrisån och man ser domkyrkan om man sticker ut huvudet på den franska balkongen. Linnéträdgården ligger helt nära. Man kan tala om historiens vingslag i denna stad. Och en stadsvandring tar inte lång tid. Skall idag besöka några antikvariat och gå in i engelska bokhandeln.
Läser i SmP på nätet att revisionen skall sätta klorna i tekniska nämnden och dess förvaltning. Jag utgår ifrån att de går tillbala också till den period då sossarna hade makten i Växjö. Allt annat skulle te sig synnerligen partiskt. Tiden rusar iväg. Om en vecka sitter jag på nytt hotell i Karlstad på moderaternas stora Sverigemöte. Jag säger varje år att i år skall jag inte åka. Men blir man tillfrågad om att medverka är det svårare att tacka nej. Däremot har vi blivit tillfrågade av Borlänge kommun att vara med och ordna seminerier kring kommunernas flyktingmottagande i Almedalen. Jag tror av olika skäl inte på den idén.

Bo Frank
Uppsala 20130309