onsdag 3 april 2013

I dvala

Morgonen efter en natt mede dunderhostmedicinen känns som att man går i klister, nedsjunken i en halvdvala. Var emellertid tidigt på jobbet. Det verkar vara pesten som går i korridoren. Har fått några positiva kommentarer kring att jag var på TV igår om elitidrott för barn. Och jag tycker inte att kommunalpolitiker skall bestämma hur klubbarna skall sköta sina ungdomssatsningar. Och stör mig på det antielitistiska klimatet i samhällsdebatten.  Och i skolan skall ingen få vara duktig. Sanningen är att många invandrarbarn kommer till Sverige med bättre kunskaper och ambitioner än svenska barn. Man skall inte behöva anstränga sig för att få något i Sverige. Alla skall med. Och ingen skall få sticka ut.  Idrott utan bredd är ingen idrott. Och idrott utan elit är ingen idrott. I Norge som badar i oljepengar finns inga gratis skolluncher. Man tar med sina smörgåsar. Och presterar i idrott. Tror att det vetenskapliga sambandet i ärlighetens namn är svagt.  Men ändå.

Har röjt i papper. Sorterat ut och in i kalendern. Stämt av tider. Peppat allianskollegor. Lyssnat på en tjatig man som anser att jag måste hålla bättre koll på hundägare som inte plockar upp efter sina fyrbenta vänner. Och det har jag slutat med. Sa till en drogad kille med två kamphundar för en tid sedan varpå an hotade med att släppa hundarna på mig. Det är alltid en balansgång hur mycket polis man skall vara. Säger dock till alla som slänger skräp efter sig. Men försöker som sagt att lägga energi på de 98% som ger energi.

Hade möte med kommunens internationella grupp för genomgång av tider, besök, mottagningar, resor etc.

Lunch med Per S på Lillestad. Personalen ville visa att köket inte var i toppskick. Lätt att hålla med. Trevlig personal. Och något måste göras åt köket.


Bo Frank
Växjö 20130403