fredag 24 maj 2013

Griffel

Rotaryfrukost. Man blir upplyft när man kan börja en arbetsdag med så trevliga människor och god frukost! Bara surdegsbröd som fattas. Och Grapejuice. Så kommunalrådsmöte mede fullmäktiges presidium. Vi delade upp sommarens representation i samband med fotbollen. Nils drar det största lasset och är en stor tillgång för kommunen.

Så körde vi alliansens budgetberedning fram till lunch. Hämtade äntligen bilen efter krocken. Satt halva eftermiddagen med Ekot och Studio 1. De påstår att Araby är Sveriges  mest segregerade stadsdel. Och jag har ingen aning om de har rätt! De var intresserader av att högstasdiet flyttats och hade en sorts konstig vinkel att det vara ett moderat sätt att flytta problem!? Fattade inte logiken i deras resonemang. Det märks klart och tydligt var journalister hör hemma på den politiska skalan. En av dessa började för ett halvår sedan samtalet med att säga att han inte alls delade min politiska uppfattning. Hur proffsigt är det för en som jobbar på public service? Nåväl, de som frågade ut mig igår var väl rätt OK utom i ett avseende. De skulle naturligtvis fråga om det blir kravaller i Växjö!? Och vad svarar man på sånt? Media älskar bråk och kravaller. Som i sin tur triggar igång mer bråk. Det var vad en mediaforskare sa i P1 idag på morgonen. Och så är det. Och Jan Myrdal, som har massmördaren Stalin som favorit, uppmanar ungdomar att storma Rosenbad! Denne man mede huset fyllt av böcker är ju t o m tokigare än stenkastarna!

Så till Griffels 20-årsjubileum. Med hustrun. Det var en höjdarfest. Det var en ära för mig att få säga några ord till Jonas Björnlund som jag följt sedan han var ordförande i studentkåren på Teknikum i slutet på 80-talet. Alla dessa ordföranden man följt t ex från studentkåren. De har lyckats. Liksom ridtjejer. Som tidigt lärt sig ta ansvar, styra upp och jobba.

Griffels fest var en höjdare. Man är ju ibland tvungen att utstå en del tråkiga förpliktelser också.

Och Öster vek ner sig. Och idag träffar jag Johan Persson i Växjö. De kan behöva något att glädja sig åt i Kalmar!

Sitter fredag morgon på jobbet. Klarblå himmel. Mötena avlöser varandra hela dagen. I em och ikväll Universitetets årshögtid. Inledning i konserthuset. Sedan härlig middag på Campus med glada människor i stora skaror. Synd att man i Växjö har övergett fracken. Gillar att klä upp mig ibland.

I morgon är jag i elden med Vårstad. Dock ledig mors dag! Förra året bjöd min kollega i Mexico City alla mödrar på ett par timmars Paul McCartney på stora torget! På mors dag!

Är inne på Pauls hemsida varje dag, men den närmsta konserten i sommar är i Polen! Och London. Och så en herrans massa i USA och Kanada!

Bo Frank
Växjö 20130524