tisdag 7 maj 2013

Gruppmötesmåndag

Många ärenden på kommunalrådsberedningen. Några luktade mycket pengar ut! Au-beredning. O nästa au är inställt eftersom vi är på Öland och gör budget. Gick på ett glest Rotarymöte. Gladdes dock över föredraget. Unge matteamanuens från Lnu som gav sin syn på matteundervisningen som den inte bör vara och hur den bör vara. Superlärorikt.

Plansamrådsmöte efter lunch. Intressanta föredragningar. Diverse små möten. Trevligt gruppmöte på bibblan. Riktigt bra möte. Pratade budget.

Det surrades lite om partiledardebatten. Reinfeldt trött? Jag tyckte att han medvetet gav plats för de andra. Och socialminister Hägglund i Växjö. Evighetsföljetongen med telefoner på rättspsyk fortsätter. Och ministrar i Sverige kan inte ändra lagar! Obegripligt.

Det värsta i Sverige f n är bullernormerna. Och det andra är bullernormerna. Och så möjligtvis kostnaderna för arkeologi. Inte konstigt att det kostar att bygga när alla särintressen kan staplas på varandra.

Min stora chock igår var dock inbjudan till Parkanderdagen i Ljungby. Konferensarrangören, Strålfors, hade lyckats mede konststycket i Sverige 2013 att ha 10 manliga föredragshållare i rad!!! Inte en kvinna. Men de serverar säkert snittarna. Blev upprings av Strålfors infochef som vänligt men inte trovärdigt förklarade varför det blivit som det blivit. I min värld kan man dock påverka slumpen genom att man bestämmer sig för att man skall ha kvinnor och män. Men vi behöver bara se på Gota Medias ledar- och sportredaktioner! Även de som skall bevaka klarar inte jämställdheten. Konstigt att man gör det i radio och TV. Har säkert att göra med att statens och politikens genustentakler spökar i bakgrunden. I kommunhuset betraktas jag som lite av en omvänd taliban när det gäller dessa frågor. Det uppskattas av många men inte alla.

Och Sverige klarade knappt Lukasjenkos röda drängar. Svenska tränarna utstrålar inte entusiasm. Tror inte att sensorn på dörrarna på konserthuset skulle ge utslag så de öppnades.

Idag tisdag morgon. Glad och pigg. Stämplade in 06.45. En härlig dag ligger framför mig. Allt kan hända eller inget. Stortrivs med mitt jobb. Och det märkliga är att jag blivit bättre på att hantera varje liten eller stor motgång så jag får extra kraft framåt. Problem triggar!


Bo Frank
Växjö 20130507