söndag 5 maj 2013

Mera Öland

Soligt och blåsigt på Öland. Förstår dem som är både hel och halvbönder. Man är under oket,  men fri att planera sina dagar. Skulle gärna bo på Öland. Borgholm, kanske t o m Mörbylånga eller ett hus nära havet. Öland är speciellt. Men börjar få allt svårare att köra över bron. Min svindel. Och långt till sjukhus när jag får hjärtinfarkt. Alla fåglar har kommit. De följer snarare kalendern än vädret. Och Johan Persson på bild i Barometern varje dag. Dock inget vårtecken. I Barometern kör de fortfarande den gamla stilen med reportage kring första spadtag. Härliga promenader i naturreservat vid havet. Och på andra platser på ön. God fiskmiddag. Skymning allt senare. Gosar med vildkatt som fått ungar. Den stryker sig kring den gamla trötta hunden som låter den vara. Och hästarna väntar på sitt hö.

Gammal stendöv katt som skriker nästan hela natten. Domnar så och hör samtidigt katten skrika. Och hustrun påstår att jag håller valtal i sömnen. Kanske är det så.

Lämnar Öland i hyrbilelen tidigt på morgonen. Lite stel i nacken. Nästa bil blir en högre bil. Men det måste ju finnas någon som klassas som miljöbil. Inte ens bil får man välja själv som kommunalråd. Fått en del samtal om den synnerligen dålig ledare i SmP. Det värsta lågvattenmärke jag sett. Och det blir ett svar på detta. Borde nog inte svara på detta!? Det måste ligga någon annan frustration bakom. Tänker inte offentligt skriva vad jag anser om SmP:s ledarredaktion. Det är ju dessutom bara nördar som läser ledare. Men denna Grönköpingsledare har gått över gränsen. Den är otrevlig i tonen och innehåller angrepp på enskilda personer.

Tillbaka i Växjö. Yrkeskriminella kör svarta BMW på Bäckgatan och parkerar bara hursomhelst. Det börjar bli vanligt. Ger upp 12 min telefonkö till polisens växel. Går och handlar. Glada och trevliga människor på stan en sen söndag em. Blir stoppad av tre personer. Som vill prata vardagsproblom. Motorcyklar som låter. Folk som tigger. Och att det är skräpigt på stan. Frustrerande att kommunalrådet inte egentligen kan göra något allt. Än värre att regeringens inte kan det heller utan är slavar under utredningsväsende och tjänstemän.

Ber också alla medborgare om ursäkt för försenade svar på mejlen. Min mejl fungerar inte riktigt. Och det är inte första gången. Det betyder att jag måste skjuta uppsaker till morgondagen. Och det gillar jag inte. Gläds åt att lyssna på filosofiska rummet. Ett av mina absoluta favoritprogram. Och Öster förlorar igen. Det är ju själva fn!

Skall  nu läsa ikapp lite tidskrifter. Och åka och titta till ett hus i stan som jag lovat. Fixa lite ute och inne. Kommer kanske hem till partiledardabetten. Hoppas min partiledare är glad och backar upp sina ministrar till 110%!

Bo Frank
Växjö 20130505