lördag 15 juni 2013

Arnold Schwartzenegger

Fick igår min elfte inbjudan att tala i Almedalen. De fyra som har kommit de senaste månaderna tyder dock på att man fått avhopp. Och gått på en reservlista. Vad som dock var uppmuntrande var att jag blivit utsedd att representera alla Europas borgmästare till att håla en appell i EU-parlamentet efter midsommar. Andra medverkande på detta borgmästarkonvent är Barrosso och Arnold Schwartzenegger. Se https://dl.dropboxusercontent.com/u/1592812/Ceremony%202013/CoM%20Ceremony_draft%20agenda_24.06.2013.pdfVeckan därefter skall jag prata på en jättekonferens i Provance. Och så kunde det fortsatt hela sommaren om jag inte beslutat att stänga ner i tre veckor.

Gårdagen var lite av en innedag då jag jobbade i kapp och gick igenom pp-bilder för senare användning. Åt lunch med ordf för Växjö Ridklubb som berättade om den förvandling som klubben genomgått. Fantastiskt. De ville göra en satsning för att ta sig in i Arabyområdet.  Det finns knappt en tjej med invandrarbakgrund som rider. Ännu mindre någon kille. Och det är snarare kulturella problem än ekonomiska. Jag skall personligen sammanföra VRK med några personer för att försöka bryta detta!

Åkte så ner till Blekinge. Märkligt nog varmare än i Växjö. 13 grader och regn i Tingsryd och i Ronneby 20 grader och sol.

Det är nu lördag morgon. Vinden har dessvärre vaknat tidigt och den krusar sig på vattnet. Rododendron och ölandstoken blommar i kapp med diverse för mig okända perenner i rabatterna. Ängen mot viken är inte slagen och är mäktigt grön. Den gamla, stora kaktusen som åker ut på sommaren vaktar i ensam majestät över allt och alla i trädgården. Ser allt detta bakom skrivbordet i det som kallas blå kammaren. Till vänster om mig en vacker bild på kungaparet från deras första Eriksgata i Blekinge. Noterar at media håller på att jaga kungen för det mesta. Det finns en klar politisk agenda att dissa kungen och monarkin. Värst är Ryska Posten, Dagens nyheter. På så sätt att de ge minst utrymme för positiva saker om kungafamiljen. Det är väl arvet från Tingsten och generationer av Bonniers. Och för DN:s chefredaktör är det bara staten Israel som finner nåd. Första gången jag inte delar Gunilla Carlssons uppfattning. Att minska biståndet till Palestina.

Läser på text-TV att det arbetar 97 sexdömda på våra skolor och förskolor.  Det är uppenbart att svensk lagstiftning har mycket att önska i många olika sammanhang. Nu stänger jag ner datorn för att ta en långpromenad till stan och tillbaka för att köpa färska frukostfrallor och tidningar.

Nästa vecka är det budgetvecka. Men det bekymrar mig inte alls. Jag kan i dagsläget varken påverka utgången av budgetfullmäktige som vädret den dagen beslutet skall tas. Det blir som det blir.

Blekinge 20130615
Bo Frank