söndag 30 juni 2013

Förhinder

Skulle kört till Öland eller till Blekinge idag. Men min förkylning drog in lika snabbt som  en tsunami. Och när jag är förkyld är jag sur och grinig. Det blev sängen hela fm med Godmorgon världen och tidningar. Och hustruns omsorger om att jag skulle ha varmt på mig. Kusnis Anastasiate med honung förgyllde tillvaron. Finns att köpa på Gusto och Johanne!

Hör statsvetare spekulera om valet. De har inte större kunskaper om detta än du och jag. Eller en professor i matematik. Helt klart är att det gäller för alliansen att ladda om. Också intressant att notera att frågan om regeringsduglighet i form av klara block verkar vara med betydelsefullt för alliansen än för väljarna. Fast allt kommer att ställas på sin spets veckorna innan valet nästa år. Min erfarenhet av alla valrörelser sedan 1970 och studier av teoribildningar ger vid handen att valet är klart sedan alla röster räknats. Och det gäller att inte få en för tidig formtopp. Tidigare om åren var moderaterna bäst mellan valen. Nu är sossarna bäst mellan valen. Fast ingen vet vad de står för! Det enda som känns lite oroande är att media verkar vara lika sugna på regeringsskifte som när man dissade GP 2006. Fast Reinfeldt är svårare att dissa. Vet inte vad som skulle kunna få honom ur balans. Skulle inte hålla på med politik om jag inte tillsammans för mina partivänner/alliansvänner hade siktet inställd på att vinna. Det går all tävling ut på. Att mobilisera till EU-valet blir lite lättare för oss i länet som har två kandidater på listan. Det ger en liten fördel! Men det är tufft. När knappt vi som är heltidspolitiker knappt kan identifiera partiskiljande åsikter i EU-valet, hur skall då andra kunna göra det? Det är enklare att ange länderskillnader! Vi får helt enkelt köra detta EM som ett provval inför SM i politik! 

I Växjö skall vi nagla fast sossarna vid deras idé att lägga ner flygplatsen. Detta skulle i ordets rätta bemärkelse vara en katastrof för jobben och företagsamheten. Och för turismen. Alla vet att flygplatser i landsbygd bygger på subventioner. Vi lägger 300 miljoner till tåg och bussar i länet men bara 10 till flygplatsen. Detta vill sossarna plocka bort med följden av att flygplatsen då skulle gå i konkurs. De försvarar sig med att detta är en långsiktig målsättning. Men alla vet hur orealistiskt detta är. Det andra är att de vill förbjuda flygbolag utan svenska kollektivavtal att landa. I praktiken en nedläggning av flygplatsen. Skulle man överföra detta resonemang på sjöfarten skulle Sveriges hamnar få stänga! Vad säger Leson om detta? Varför inte skriva under eget namn om man är politiker och håller på med webbkomnentarer!?

Så mycket kommentarer kring visselblåsarna. Vad som gör det hela suspekt i mina ögon är att de inte verkar ha ett gott syfte om man så hoppar av till diktaturer efter fullgjort uppdrag. Och hur den internationella vänstern kan hålla en misstänkt våldtäktsman bakom ryggen är en gåta. Vad som händer med visselblåsare i Ryssland kan man ju bara spekulera kring. Alltså ryska sådana.

Vad är då dagens höjdpunkt? Middag med några av våra ungdomar. Och den helt utflippade Beatlesfilmen Magical Mystery Tour som går på TV ikväll! Jag gav Kungen ett ex av denna film under ”vår” bussresa i Växjö i våras. Om det var till fördel för Växjö kommun är tveksamt.

Bland mejlskörden idag fick jag ett tackbrev från en av ungdomar från veckan då jag och Ulf Hedin träffade ungdomar från Funkibator. De skulle förmodligen testa om jag är lika snabb på att svara som jag skryter med. De gillade Hedins påhitt på Ulf´s blogg. Det många dock inte vet om Ulf är att han är den som man absolut skall ha med sig om man går en tipspromenad. Då går det inte att förlora!

Just som vi skall gå till Konsum för att köpa lite saker så börjar det regna igen! Och det vore värre att sitta inne och sura och v ara förkyld om det  vore 30 grader och sol! Växjö är inte så dumt!

Bo Frank

Växjö 20130640