tisdag 25 juni 2013

Kulturkrockar

Så kom Växjö, Riga, Leicester och Heidelberg i rätt tid till Viva m´Boma på rue de Flandres. De mera kontintala delarna av styrelsen som tre kvart för sent. Vi utgick från detta och började dricka öl! Det blev en sen och god middag. Husets gräddstuvade kalvlever med svamp och bacon, hemmagjord pommes var inte av denna världen! Ett klimatlöfte försvann när vi var tvungna att ta taxi hem i kylan och regnet!

Uppe tidigt idag. Hade inte gympadojorna med, dessvärre. Av handbagageskäl och fåfänga. Ville i stället ha dubbla kostymer. Tidningslösning och frukost. Såg inte vännerna från Ljungby idag, men Åsa åt med mig och min lilla fru. Och om någon undrar så åker lilla frun alltid med på egen bekostnad. Är extremt noga med allt sånt. Har efter alla år som kommunalråd inte skrivit en enda reseräkning för att ha kört egen bil i Växjö till olika förrättningar. 

Så visade det sig att Åsa hade oanad talang att läsa kartan när min improvisation gick lite fel. Vi kom i god tid som vanligt till styrelsemötet. Åsa hade godheten att förslå mig till vice president i styrelsen. Växjö fick högsta betyg för årsmötet. Riga presenterade sitt koncept för nästa år. Vi röstade så för at Aberdeen skulle få årsmötet 2015. Hade så styrelsemöte till 13.00. Massa intrikata frågor. Växjö fick huvudansvaret för att koordinera allt som har att göra med energiomställning. Alla styrelseledamöter var där utom Polen.

Vi satt länge med frågan om att utse ny chef för Gérard som slutar efter 25 år. Bara 4 intresseanmälningar. Och undra på det. Platsannonsen var utformad så att möjligen Jesus hade kunnat platsa! Måste kanske åka ner till Bryssel i augusti för att vara med om anställningsintervju.

Ledig em. Kvällsmöte! Gick med hustrun som ”vanligt” hela em i de svarta kvarteren nära där vi bor! Det känns levande och bra!

Skall förmodligen äta middag med andra Växjöbor som är i Bryssel. Och tänker något förbereda mig för mitt deltagande i en paneldebatt om energiomställning.

Av alla jäkla mejl hemma ifrån kan jag dra den slutsatsen att många jobbar ännu! Jag återkommer med många andra iakttagelser från Bryssel.

 Bo Frank

Bryssel 20130625