onsdag 12 juni 2013

Management by walking around

Trevligt mingel hos landshövdingen igår kväll med den nya styrelsen för Linnéuniversitetet.

Idag på morgonen gick jag till kontoret vid sju som vanligt. Gick igenom det tråkiga pressmeddelandet om VEAB. Tog sedan en promenad till Campus för att vara med på styrelsemöte med Regionförbundet. Blev ”stoppad” av fyra medborgare. En medelålders man som steg av cykeln och var arg över bussfilen. Han kände sig tvingad att ta cykeln. Och gör fler det så flyter trafiken på riktigt bra. Nr 2 var en dam som ville ha en skylt om att det var drickbart vatten o inte sjövatten vid Drinking Three. Bra kommentar. Och så tyckte hon att de få offentliga toaletter som finns var skitiga. Nr 3 var en äldre dam som bara ville tala om hur fint det är i Växjö. Och nr 4 var en ung kille som bara ville fråga om jag var Bo Frank. Och det går inte att neka till. Är imponerad över hur människor bedömer min tid att prata. Går jag snabbt med frun runt sjöarna är det få som stannar en. Går jag själv i lite makligare tempo så blir jag ofta stoppad.

Nu på styrelsen som sagt vad. Diger lista. Vi skall vara klara till halv ett. Går då tillbaka till stan. Byter om och tar flyget till SKL-möte i Stockholm. Och ständiga samtal från tjänstemän och politiker om såväl stora som små saker. Ibland är det rena psykakuten.

Bo Frank
Växjö 20130612