När man går förbi vattentorget och går mot 4 krogar ser man
två displayer på höger sida. En som visar hur mycket koldioxid som man sparar
genom solpanelen och en som visar hur många personer som cyklar förbi varje
dag. Alla kan göra något för miljön. Och ibland får man sätta den egna
bekvämligheten åt sidan. Att låta bussarna köra före och all sortera
matavfallet. Och återvinna.
Att vara den grönaste staden i Europa förpliktigar. Och det
är det som är meningen. Hur många som än kommer i fatt, jag hoppas det blir
många, så kan ingen ta ifrån oss att vi var först ut.
Vi var först ut i Sverige med sjörestaurering, med kommunala
naturreservat, med papper som inte varas klorblekt, med beslutet at bli
fossilbränslefri, med storsatsningen på träbyggnation. Listan kan göras lång. I
grunden har detta att göra med att det funnit en politisk vision och starka
bärare av denna tradition. Detta sammanfattas väl i den bok som kommunen givit
ut och som skrivits av Anneli Virdenäs. Storytelling. Växjös miljöhistoria.
Och den som sticker ut huvudet får sig en snyting. Lokala
media älskar at finna fem fel och sprickor i fasaden. Och det är deras uppgift.
Men rosor ur ett sprucket krus är ändå alltid rosor. För att tala med Fröding.
Kommer också att tänka på kommunals strejk. När bussförare
strejkade för någon månad sedan. De ville per automatik skriva in i avtalet att
alla bussförare automatiskt skulle få behålla jobbet när det görs nya
upphandlingar. Det vore ju förödande om erkänt otrevliga bussförare skulle få
behålla jobbet. Det var en hel del klagomål mot Veolia. Jag hoppas att den nya
entreprenören har valt busschaufförer med glatt humör. Och han man inget glatt
humör så är man ingen busschaufför.
Jag kan tillstå att det faktiskt är dyrt att åka buss. Och
lite dyrare blir det. Bussarna kostar redan Växjöborna 100 miljoner om året i
subvention. Det finns ingen annan väg. I
Nice kunde man åka två mil för en tia. Men få vågar räkna ut vad bilägande
inalles kostar per år. Många familjer lägger gladeligen 40 000 kr om året
på bilen inklusive värdeminskning. Men när plånboken skall upp för att betala
några tior i p-avgift, då slår bromsen till. Glömmer aldrig hur en medborgare
förra sommaren parkerade en bil i miljonklassen utan för Statt och såg mig
komma förbi gående. Han klagade på P-avgiften. Mitt svar var att egentligen
skulle du betala tre gånger så mycket med tanke på hur mycket koldioxid din bil
släpper ut!
Binindustrin har för starka lobbygrupper i EU. Det tar för
lång tid at skärpa utsläppskraven.
Bo Frank
Växjö 20130713