måndag 22 juli 2013

Varmast i Sverige var det igår

Skönt. Bjöd en granne på middag. Läste-

Idag som vanligt uppe med tuppen. Gick till stan och köpte tidningar. Fick så för mig att jag skulle pröva fiskelyckan, för första gången på många år. Gjorde i ordning ett av mina gamla spön. Bytte tafs på linan, satte på en skarpare krok på en gammal pilk och letade fram min gamla håv. Åkte så långt ut jag vågade. Skall åter igen köpa en större båt så småningom! Spottade på pilken och sa tvi. Fick så småningom fyra torskar. Men bara tre hade huggit riktigt, de andra hade bara råkar vara nära när jag ryckte. Men fisk som fisk. En var på kanske två kilo, de andra mindre. Skall anrätta ett par torskar i ugnen när jag hämtat lilla frun från tåget framåt kvällen.

Trevlig krönika i SmP idag. Brukar munhuggas lite då och då med damen ifråga när jag handlar på min favoritbutik Johanne i Växjö. Men suckade däremot när jag läse om Norrgatan i SmP. Det tar liksom aldrig slut. Och ingen tycks ens kunna säga när det tar slut?

Fick idag mejl om att Lasse Lindahl var död. Läser aldrig dessa annonser. Skall försöka ta mig till kyrkan för själva begravningen. Lasse var en vänlig själ som kände alla, ja faktiskt nästan alla. Med blocket och kameran i högsta hugg. Och de mest besynnerliga är att jag kom att tänka på honom för en vecka sedan. Och undrade vart han tagit vägen. Jag hade inte sett honom på länge. En annan person som jag däremot såg för en vecka sedan var Elisabeth Cederholm,  f d Smålandsposten. Det gladde mig mycket att se hennes pigga och ögon!

Bo Frank

Växjö 20130722