tisdag 13 augusti 2013

Lite av varje

Bra gruppmöte igår. Tog en öl med Oliver efter mötet för att avhandla div saker. Oliver förenar ödmjukhet och kaxighet på ett enastående sätt och är betydligt smartare än vad jag var i motsvarande ålder. Men glädjande nog samma fel. En övertygelse om vad som är rätt. Det går över! OR kan gå hur långt som  helst och kommer att göra det. Anna H leder våra gruppmöten på ett bra sätt. Och Benny Johansson imponerar som ordf i A&V. Lena och Peter Norman kom  med bra idéer kring ett område som är min akilleshäl. Arkeologi. Inte Ola Salo.

Tisdag. Morgonbön m. Alliansmöte. Trots olika infallsvinklar lyckades vi snabbt komma till skott med fyra arbetsgrupper till ett alliansvalmanifest. Vi kommer att ha en erfaren ordförande som leder arbetsgruppen kring arbete, företag och integration. Catharina Carlsson.

Au. Vi kom överens om att trots allt stödja trafikexperternas förslag till ny linjesträckning i Sandsbro även om några får det lite sämre. Sossarna är ganska gnälliga. Men justa som personer.

Lunch. Sitter hela lunchen i samtal med två damer som inte vill ändra busslinjen i Sandsbro. För snäll. Ingen lunch! Äpple och te i fiket under gruppmötet inför KS. Lång diskussion om busslinjen igen. Alliansens linje vann. Ösregn. Gick runt sjön vid ett tillfälligt uppehåll.

Jodenius. Flera personer har kryddat sina reseräkningar. Och det sticker förstås i ögonen även om det är små belopp. Och politikerföraktet drar några nya varv. Den ofelbara människan finns inte. Fråga Dostojevskji! Jag är sällan snabb att döma! Fick höra att det påstås att Per Schöldberg sätter kommunchefens lön. Det är fel. Det gör jag. Vem sätter min lön? Ingen eller alla. Och jag skriver det igen. Jag skall föreslå, när det är dags, att min efterträdare skall ha kommunens högsta lön. Kanske det enda kommunalråd i Sverige som vågar skriva det jag tänker. 

Hursomhelst. Jodenius är begåvad, skriver bra, har dock inte alltid rätt. Men vem har det? Det lär komma mer på Jodenius blogg. Som har samma Växjöbild som mitt kommunparaply.

Nu sen sallad. Lite vitt vin. En god bok. Har tröttnat på den italienska polisen som bara finns på folktomma interiörer.

Hittade en för mig ny Donna Leon för 10 kr på Akademibokhandeln häromdagen!

Växjö 20130813
Bo Frank