måndag 26 augusti 2013

Skämta aldrig om allvarliga saker

Och var aldrig ironisk! Kommer i fortsättningen i dessa spalter att undvika skämt och ironi. Synd på ett sätt. Blev uppringd av SmP idag som frågade om jag hatade Öster? Min oro i spalternas för Östers ekonomi kombinerat med ett dåligt skämt om att fotbollsplanen kan bli en kommunal potatisåker om Östers kräftgång skulle fortsätta vid det tillfället. Det är självfallet mitt fel. Man kan inte som kommunalråd vara ironisk eller skämta om allvarliga ting.

Hade i alla fall ett bra samtal med Östers ordförande i kväll. Och jag belägger mig själv med munkavel gällande Öster ett par månader framöver! Och kommer att undvika alla skämt och all ironi. Och kanske börjar skriva annat än dagsaktuella kommentarer och att skildra min vardag!

Däremot vänder jag mig mot en sak. Så fort kommunen är inblandad i något, oavsett vad, så är det alltid kommunen som har fel. Mot företag, mot föreningar, mot enskilda, facken, m.fl. Den politiskt styrda organisationen är alltid den som är ogin, gör fel och är korkad. Media iklär sig ofta ombudsmannarollen och bestämmer vad som är rätt eller fel. Det är sällan den som är i en intressekonflikt med kommunen får kritiska frågor. Det heter att man tar parti mot överheten.  Hade en synnerligen omväxlande kommunalrådsöverläggning. Några av ärendena kommer att utvecklas om drygt ett år. Hur relationen mellan administration och politik kan vara.

Möte med revisonen. Möte med brottsförebyggande rådet som önskar mer polisnärvaro i Araby sommartid. Och annars också för den delen. Som avstyrkte ett lite udda medborgarförslag. Och som främst kommer att tillse att utsatta kvinnor lättare kan få bostad i Växjö. Tänker personligen följa upp detta!

Var hemma och hämtade post. Åt en banan. Ringde samtal och körde så till flygplatsen för möte med styrelsen. Till kontoret för intervjuer med av ungdomar. Vänliga journalister från SvD, DN och SmP ringde och ville ha mina kommentarer till nytt ersättningssystem till kommuneran för flyktingmottagande. Problemet var bara att varken jag eller de journalister som frågade visste hur det nya förslaget fungerade. Och därför kunde jag bara ge allmänna synpunkter på vad som inte funkar idag!

Sen promenad runt sjöarna med min lilla söta fru. Som alltid är som en sol. Och alltid positiv och glad! Tillbaka till jobbet för att hämta några papper som inte finns på nätet. Lite kvällsgöra!

Bo Frank

Växjö 20130826