tisdag 20 augusti 2013

Valrörelsen startar tidigare och tidigare

Det märks på spänningen i den politiska atmosfären att det bara är drygt ett år till nästa val. Partierna förebereder interna nomineringar. Kandidater positionerar sig. Det rings och twittras. Facebook svämmar över av kommentarer. Har jag hört. Jag twittrar inte och jag finns inte på Facebook. Men jag finns i verkligheten och min blogg är en liten spegel av min verklighet.

Det folk utanför politiken inte vet är hur små alla politiska partier är egentligen. Pensionärsuniversitetet i Växjö har fler medlemmar än alla politiska partier tillsammans. De politiska partierna har knappt några administrativa resurser ute i landet. Men är ganska stora när det gäller den centrala organisationen. Tror att det ligger ett feltänkt i att inte sprida resurserna ute i landet. Ett feltänkt som finns i alla partier.

Nästan alla pengar till partierna kommer från det offentliga. När jag engagerade mig i moderaterna ville man ta bort partistödet. Länge sedan jag hörde något sådant. Ungefär som sossarna som vill avskaffa monarkin. I teorin. Det är i partierna som i vilken förening som helst. De står och faller med det frivilliga engagemanget. Styrkan i detta kan man avläsa på valdagen. Hur många partier kan bemanna alla vallokaler hela dagen? Jag är säker på att vi moderater har den kraften. Och vi har möjlighet att få ihop en full lista med bra namn till kommunfullmäktige. Nytt är att alla kandidater skall certifieras. De skall acceptera de värden som partiet står för. Utan att man skall bli slav under ett partiprogram. Det sista kan ju ändars närsomhelst.

Ett politiskt parti har två primära uppgifter. Att vinna val och få genomslag för politiken. Att vinna val har blivit det överordnade målet. När jag började i politiken var det att ha den bästa politiken. Och det gäller nog för de flesta partierna. Bättre att ha den näst bästa politiken och vinna val än att ha den bästa politiken och alltid komma tvåa.

Valrörelsen kommer att bli tuff med svenska mått mätt. På alla plan. Alla partiet försöker kopiera framgångsrika valmetoder. Men i grunden går det inte att vinnas utan ett bra budskap. Och man måste framstå som regeringsduglig. Det går inte att bara vinna på gamla meriter. Allt fler bestämmer sig allt senare. Det gör valarbetet viktigt.

Det som bekymrar är at samtliga partier har problemmed att attrahera många kandidater till de få politiska toppjobben. Ta bara sossarna slit med att hitta en partiledare. Och media är naturligen mera intresserade av att hitta politikers svagheter i stället för det positiva. De politiska partierna kämpar i motvind och förvandlas från medlemsorganisationer till kampanjorganisationer. Hur litet kan ett parti bli för att kalla sig en folkrörelse? Men liturgin förändras inte. Det är ofta samma gamla budskap som packas om i varje val. M och c undantagna. Kanske är det så att centerns makeover är större än moderaternas. Egentligen.

Jag längtar efter den riktiga valrörelsen. Det är mitt element. Jag älskar att kampanja. Jag gör verkligen det. Och det kommer att kännas tryggt med alliansens partiledare som ett sammansvetsat gäng i TV-rutan. Och i Växjö kommun samma sak. Och jag kommer precis som tidigare dela ut min lilla ”flyer” där det står ” Jag lovar inte allt, men jag ger allt”.

Är dessutom naiv att tro att det låter ganska trovärdigt. Jag är som de gamla vreden på SJ:s tågvagnar där man reglerade värmen. Antingen på. Eller av! Jag är definitivt på!

Bo Frank

Växjö 20130820