lördag 16 november 2013

Anna Tenje är för snäll

Anna Tenje är för snäll Det finns en informell arbetsfördelníng mellan politiker och tjänstemän. Politiken sköter mål och medel och tjänstemännen sköter den operativa verksamheten. Och funkar inte det måste politiken säga ifrån. Norrgatan är ett exempel på en operativ åtgärd där det funnits de resurser som behövs och ändå har det inte fungerat. Anna Tenje har snällt nog tagit emot skället som om det vore hon som är operativt ansvarig. Det är sällan ansvariga tjäntsemän har tvingats kommentera detta. Det är lika lite otur att allt detta sker som det är otur att Öster åker ur allsvenskan. Det handlar om ockicklighet. Den som är skicklig har mer tur än den som är oskicklig över tiden. Jag har bett Ove Dahl, Maria Sundell-Isling och Ann-Marie Ståhlberg ta fram ett dokument som skall visa på hur vi skall slippa behöva uppleva en ny Norrgata. Och de rakbaldsvassa kantstenarna mitt på gatan hopppas jag plockas bort också. Ytterst är jag ansvarig för allt som händer. Men jag har svårt att se hur jag skall kunna arbetsleda 7000 poersoner i deras dagliga gärning. Att jag ser Norrgatan utan för mitt fönster gör mig extra sur över detta. Och finns det något som fått ta emot fler kommentarer kring de som har rätt att vara sura? På samma tid bygger Kina en stad med 1 miljon invånare eller några flygplatser. Företag, polis och statliga myndigheter har en vall av informatörer som förklarar/bortförklarar när något gått snett. Jag anser inte att vi skall ha detta i kommunen. Men det bygger på att var och en tar sitt ansvar. Min uppkoppling har legat nere en hel del igår. Men jag åtgerkommer med en del andra kommentarer under dagen. Skit att Sverige förlorade. Satt på en överfylld sportbar igår. Svenska brandmyndigheter hade utrymt den flera gånger om. Bryssel 20131116 Bo Frank