lördag 16 november 2013

Mina möten på fredagen

Mina möten på fredagen. Lyxigt att inte börja förrän nio, men som jag redan skrivit så var jag uppe med tuppen som vanligt. Första talare inför vår beredning idag var en man från DG Regio. Det framgår av namnet var de sysslar med. Hade svårt att följa med i ddn första föredragningen. Som handlade om att samma mekanism som Leader skall kunna användas för stadsutveckling. Så kom en begriplig ung dam, Marie Bullet, som pratade om Borgmästaravtalet. Bortåt 50 kommuner i Sverige är med idag. Därefer kom en presentation av SKL:s Brysselkontor. De ställde alla upp, fyra personer och gjorde allt för att vårt besök skulle bli bra. Hela SKL utmärks av en stark integritet och skickliga medarbetare. Innan lunch gick vi över torget till den Svenska representationen. Våtr största utlandsmyndighet med ca 160 anställda. Vi delades upp i två grupper. Jag fick lyssna på ett av våra miljöråd som pratadade om viktiga muiljöfrågor framöver. Allt ifrån bilarnas utsläpp, som tyskarna sabbade tillsammans med skrupelfria fransoser och engelsmän som skiter i miljön till plastpåsar där EU bara uppmanar länderna att hålla igen. Tror dock fortfarande att världen är bättre med EU än utan. Liksom med FN. Lunch kontoret. Promenerade så till DG Enerigi där en av höjdarna, Marie Donnoly, som jag träffat tidigare, ställde upp tillsammans med fyra medarbetare. Så tunnelbana till DG Miljö som låg i en förort. Säger lite om miljöfrågornas ställning. En lysande föresläsning av Ulf Björnholm-Ottosson om luftföroreningar och partiklar. Ett av Sveriges största problem är dubbdäcken som tar livet av en massa människor i förtid. Vad att göra åt detta? Stockholm stad vill åtgärda problemet men regeringen vill inte göra något. Skulle alla beslutsfattare hört denna föreläsning skulle dubbdäcken i städerna vara borta. Var klara för dagen vid halv sju! Och kvällen i övrigt nämnde jag något om. En intressant dag. Bryssel 20131116