tisdag 24 december 2013

God Jul

Finns det något mer öde än Växjö innerstad en julaftons förmiddag? Motsatsen vore värre. Hade glömt smör, rödkål och folie. Snabb sväng på stan. Nu är det två veckor av ätande med släkt, vänstudenter och goda vänner. Och den globala uppvärmningen gör julen tråkig vädermässigt. Kommunen sparar lite snöröjningspengar, VEAB tappar intäkter och de flesta medborgare tjänar dessvärre på den "gröna" julen. I min ungdom som lokal muf-ledare tog vi initiativ till s k alternativ jul med mat och presenter till hemlösa och andra ensamma. Hittade gamla klipp om detta. Den alltid lika snälle Erik Hovhammar gav bort mängder av glassaker. Det är inte omöjligt att jag i ett senare skede i livet tar upp detta. Det känns som det är dags att arbeta mer för människor som uppskattar det man kan göra än att vardagsslita för människor som tar allt för givet. Känner mer och mer att man ägnar sig åt ganska "futtiga och kortsiktiga" projekt. Allt dett får komma efter 2018. Nu ger jag och alliansen järnet för att köra Växjö på högsta växel i fyra år till. Och jag kan lova att jag inte sparar på engagemanget. Bli dock mer och mer avslappnad på ett sätt. Könner mig helt fri att säga vad jag tycker och försöker prata ett begripligt språk. Känner mig allt friare och friare. Är inte beroende av att hålla mig väl med den och den. Nästan alla politiker lever i en värld av unerordning. Och därför låter nästan alla politiker lika dant. Alla vill väl för alla. Nu tillbaka till julstöket. Hustrun gör Janssons och mexikansk dadelkaka. Och Waldorfsallad. En genial sallad för julbordet som passar både till det varma och kalla. God Jul! Bo Frank 20131224