fredag 3 januari 2014

I ide i Blekinge

Min lilla solstråle till hustru och jag kom så till Blekinge i em för att tillbringa slutet på helgen här. Gympaskor och väskan full med böcker och tidningar. Rådjur i trädgården när vi kom. Och vattnet går nästan över bryggan.

Drog på värmen. Efter två timmars promenad i mörkret hade vi fått upp värmen till 17 grader. Helt OK!

Läser som sagt tidningar och tidskrifter. En av nyheterna idag är att staten lägger miljarder på konferensanläggingar och hotell till flyktingar. Samtidigt som det finns mängder av tomma lägenheter i Sverige. Sverige får också kritik för att vi avvisar flyktingar. Inte så konstigt eftersom  Sverige tar emot i särklass flest flyktingar i Europa. Det sker dessvärren en mörklagd rapporteing av dylika saker. Svenska media är näst in till propagandistiska för en politik som går ut på att vara mer generös än den redan mest generösa politiken.
Också illavarslande när socialdemokraterna i Malmö  nu ger socialbidrag till s k papperslösa flyktingar. Detta leder till än mer ökad misstro mot de etablerade partierna.

Har fått en del respons på mina inlägg om två äldreboenden. Jag tackar för det. Ledarskap, struktur och kultur är grunden till all framgång. Och hårt arbete.

Skall försöka att låta bli artiklar nu som stör sinnesfriden. Vädtäkter i Indien, de korkade republikanerna i USA, förtrycket av palestinier och en massa saker man kan gå igång på.

En sak jag uppskattar hos många från USA. Att man skriver utförliga årskrönikor om sina familjer som kryddas med bilder och sänds ut som God Jul och Gott Nytt Års hälsningar.

Skall ta efter det till nästa Jul.

Tror att jag skall ägna en del tid i år på att lyfta fram gott ledarskap och dess motsats. Brist på civilkurage.

En god fortsättning på året!

Blekinge 20140103

Bo Frank