tisdag 25 mars 2014

Lotta går och Åsa kommer

För två veckor sedan backade Åsa alliansens stora satsning på mer pengar till mat och mindre pengar på administration. En gemensam måltidsorganisation före hela kommunen. Idag har hon bytt åsikt. S-gruppen har kört över Lotta gång efter gång under alla dessa år och nu är det tydligen Åsas tur redan innan hon tillträtt. Hon kommer att säga att hon lyssnat in läget. Har gillar Lotta mycket bra som en bra analytiker och god vän. Lotta har gjort sitt jobb utmärkt ( mer ödmjuk än vad jag är är snarare ett understatement )och har tvingats stå ut med mig under många år. Och vi har tillsammans gjort många bra kommunpresenationer. Hoppas många sluter upp på Lottas avtackning framöver. Kommer att gilla Åsa också. För det gör man om man skall jobba på ett proffsigt sätt tilsammans. Vi har kul ihop när vi åker till Bryssel. Och på andra möten. Tror att Åsa kan bli en bra oppositionsledare. Tyngden, pressen och slitet som KSO kan man inte fatta förrän man är där. Speciellt som allt går allt snabbare och snabbare. Med det tempo som var när jag blev KSO 1991 kunde jag köra till jag blir 80. Nu får det räcka till 2018. Och då tänker jag gå för full fart fram tills dess. Men ingen KSO i Sverige i motsv kommunstorlek har så lite politisk backupp med praktiska saker som vad jag har. Trots Monica Sanderg som är enorm. Men hon sköter inte politiken. Nog om detta. Tandläkaren, moderat gruppmöte, allinsgrupp. De andra hade au utan mig. Åkte med vår utv chef Anna Karlsson till Kalmar för jurymöte med Linnéuniversitetes miljöpris som delas ut på den akademiska högtiden i Kalmar i maj. Hade också överläggningar med min kollega JP i Kalmar king infrastruktur där JP vill att vi skall göra en del gemensamma saker som jag obetingat lovade. Snöstorm när vi åkte från Kalmar. Ett kvällsmöte och hemma redan vid 20.00 tror jag. Denna vecka lär bli ännu en 70-timmarsvecka! Och Ulf Hedin är sur för att jag inte har tid att knacka dörr. Ulf har en kombination och att både kunna snacka och få nåt gjort. Och bildad som få. Men stor okunskap av värdet av en konstitutionell monarki i Sverige! Bo Frank Växjö 20140325