lördag 28 juni 2014

Lat dag men störd ändå! Och ugglemannen på besök!


Ledig. Med tidningar till min mor. Åkte till Fogdegatan och gav katten handskalade räkor 70/90. Vår gamla katt. Så styrde vi kosan mot Blekinge. Som alltid slutade det regna i Backaryd. Maxi och systembolaget. På sträckan mellan där jag ställer bilen och huset ( 20 m) såg jag säkert 200 mördarsniglar. Och de klängde som klasar i potatisblasten! Man måste bo här ofta för att klara av att hålla detta otyg borta. Jag skall inte berätta om mina metoder att ta hand om dessa kryp. Då kommer väl alla djurvänner att klaga. Har satt ut sex skålar med billigt skitöl. Sniglarna dör i alla fall saliga i stort och barmhärtigt rus. Det fungar. Det behöver inte var Negra Modelo, som vi har gott om eller Samuel Adams. Krypen saknar känsla för bättre öl!

Grannen hade slagit hela ängen mot havet. Gick med röjsågen i fyra timmar för att rensa längs kanterna och nere vid bryggan. Det har aldrig varit så högt gräs någon gång. Så kom ugglemannen förbi. Han har koll på alla häckande kattugglor på 10% av Blekinges yta. Vi har två holkar bakom
ladugården. 2012 var det ett gott år med 59 häckande par. Förra året 0. Och nu 29 par. I en av våra holkar har det kläckts fyra ungar. De har dessvärre redan dragit ifrån boet. Tillgången på möss styr allt. Ville som ung bli fågelfotograf. Har hyfsad koll på fåglar. Min faviorit är rödhaken. Den fick en droppe av Jesu blod på bröstet. Rödhaken har stark integritet, men värdesätter sällskap på halvdistans.

Har väl plockat 500 sniglar och resten får ölen ta hand om. Lilla solstrålen är inne med sin favoritsysselsättning. Städning och att prata i telefon med Mexico!

Vi skall snart bänka oss för att hålla på Chile.

Ute blåser det en gansla tuff kvällsbris. Och vädret har inte bestämt sig. Regn och mojnande!? Går till barometern och försöker få svar.

Hustrun kommer med Negra Modelo. Vårt Systembolag är ett fantastiskt monopol att vårda. Man kan beställa hem detta goda öl direkt från Mexico för bara 17 kronor flaskan.

I morgon. Fixa lite i det som en gång var en trädgård. Förbereda för övernattande gäster på måndag. Bl a, förhoppningsvis, sonens blivande svärmor. Och det ser ut som om just måndag blir en dag av sol. Sedan har jag ett par framträdanden i Almedalen. Och direkt därifrån till Island. För första gången någonsin på ett nordiskt vänortsbesök!

Sedan blir det väl några veckor o Blekinge. Kombinerat med valarbete i Växjö. Är lycklig över vår Abbey Road/Kungsgatan affisch, vykort etc. Och slumpen gjorde att jag i princip sätter ner min bara fot på exakt samma ställe som Paul McCartney på den vita rutan. Eller satt det i huvudet?

Måste ut och åtgärda att linan på flaggstången har slackat! Blåsten. Hade planerat ett kvällsdopp, kanse är det 15 grader. Men det blåser för mycket!

Tillönskar alla trogna läsare av denna blogg en trevlig helg!

Av någon outgrundlig anledning skall jag börja läsa om Gösta Berlings saga i natt!

Hustrun skall börja på Ove! Hon kommer att upptäcka likheterna. Inte med Gösta Berling, utan mellan Ove och mig.

Bo Frank
Blekinge 20140628