onsdag 18 juni 2014

Min lilla solstråle är ett socialt geni

Var på möte med somalier ikväll som ställde frågor till mig. Me esposa es mexicana! Och kan prata med alla och rakt på sak. Hon anser att vi svenskar är ett folkslag som inte är raka och som sopar problem under mattan! Gillar att min hustru är med mig på möten.

Bra möte. Kloka frågor. Kunde svara på de flesta. Och alla utom en var bra frågor. Stämmer det att det tar 8 år för somalier att få medborgarskap och fem i andra EU-länder!? Oavsett inte så mycket att klaga på med tanke på vår generösa politik i övrigt. Det var mitt svar. Många prisade nystartsjobben som ett sätt att få en chans! En ung kvinna lyste i dubbel bemärkelse, som efter fem år på felfri svenska ifrågastte varför somalier Växjö måste ha " 30 föreningar". Vi har föreningsfrihet i Sverige,
Men jag säger som alltid att man lyckas bäst om man tar seden dit man kommer!

Givande möte. Glad att Chile ser ut att slå Spanien.

I morgon bitti Rotaryfrukost på slottet. 07.00. Jämställt men inte i närheten av att vara etniskt jämtällt. Hoppas det kommer!

Så jäkla synd att det är tabu i Sverige att prata om glädjeämnen och problem med flyktingmottagande! Allt skall vara svart eller vitt. Och det är ju bara schackbrädet och pianots tangentbord som är det. Ebony and Ivory! Kolla den på nätet med Paul McCartney och Stevie Wonder.

Växjö 20140618