söndag 29 juni 2014

Röd dag

Söndag. För mig flyter alla dagar ihop. Svara på mejl, vara tillgänglig. Även om man inte är i Växjö. Gick in till loppis. Just när vi gick förbi ett stånd plockade en man upp en exakt sådan röd glasskål som jag ville ha. Skickade lilla frun att pruta. Hennes grundinställning är att man borde nästintill få sakerna gratis eftersom de bara ligger där och ingen har köpt dem! Martha Elena köpte några frukter i glas för att ge bort till en kvinna i Albanien som gillar slika ting. Ett stilla duggregn erskoterade oss på promenaden tillbaka. Gick förbi golfrestaurangen som ser allt mer förfallen ut.. Trevligt att se alla gamla veteranbilar på någon sorts nostalgifestival i Brunnsparken. Mycket 50- och 60-tal.
Klippde alla gräsytor i duggregnet. Inte maximalt, men det fick gå. Känner att värmen är på väg. Två grader varmare än prognosen.
Nazister i Almedalen. Det finns en del knäppgökar i vårt samhälle.
Mördarsniglarna. Konstaterar att de tycker bättre om Pripps lättöl än tjeckskt folköl. Helt OK, billigare så. När jag tänker på öl kom jag att tänka på Gunnar Storbjörk i Växjö. Har aldrig sett honom dricka vin. Han kan uppenbarligen en hel del om öl. Och synnerligen begåvad på många områden.

Nu är det snart dags för Mexico att spela mot Holland. Någon gång brytes det vandrade svärd och örnanarna fällas i flykten. Tror att Tegnér skulle hållit på Mexico. Undrar om han hade hört tals som Sor Juanna Inez de la Cruz? En kvinna som jag försökt lära känna genom flitiga studier!

 Bo Frank
Blekinge 20140629