söndag 27 juli 2014

Svenska kyrkans politisering

Har under veckan fått vettiga synpunkter från två olika medborgare om ökad användning av den nya scenen i Linnéparken. Scenen har blivit en stor succée. Sossarna var emot denna scen. Och har ställt till med andra scener där man varit emot upprustning av stadskärnan. Däremot vill man ta bort alla p-platser på Teatertorget. Helt befängt. Undrar hur det går till när det kommer fram sådana förslag. De kommer att tvingas backa ifrån detta innan valet. Alla som driver verksamhet i city är emot detta!

Gick idag till loppisen i Brunnsparken. Dessvärre mer av loppis än av kvalitéts-sale. De som har bäst prylar kommer från Växjö. Fyra stånd, om jag inte missat något.

Läste SvD på bryggan. TV-licensen tänker jag snart avvara. Och kanske medlemsskapet i Svenska kyrkan också. Maria Ludvigssons ledare idag om kyrkans vänsterpolitisering var riktigt bra. Hur kan präster vara emot att människor får det bättre? 2 miljarder människor lever under fattigdom. Tillväxt och miljöhänsyn kan rädda världen. Kyrkans dignitärer, som inte är barskrapade, är emot tillväxt. Inte trodde Kristina och Karl-Oskar att världen blev bättre om man jobbade mindre? Och att vara kvar i fattigdpm och missväxt!
Bättre att jobba merd begrepp som grön BNP, Cirkulär ekonomi och liknande. Men det är som om vissa kyrkliga företrädare fasar för att fler får en bättre standard. Alla som känner mig vet att jag inte står för konsumism och prylar till förbannelse. Då skulle jag inte köra omkring i en bucklig gammal Saab. Skulle hellre köra Masarati, men kan inte försvara dess koldioxidutsläpp!
Hursomhelst. Det besynnerliga är, som inte Ludvigsson tar upp, att inte kyrkan satsar mer på grundbudskapet. Kärlek, tro och frälsning. Och skilja på politik och kyrka. Var det inte det Jesus menade genom att säga att man skall skilja på Gud och kjejsaren.
Skulle kunna tänka mig att bli präst i nästa liv. Och bli en person som tar de svåra samtalen. Man har fått bar träning som socialarbetare och valstugearbetare i hela livet!
Husrun plockar de sista hallonen. En dag kvar i denna sommarbubbla. På tisdag småstartar jag höstterminen. Men någon "studiedag" blir det väl.

Hör om Mona Sahlin på radion. Har alltid varit en av mina favoritpolitker. Ärligt. Hon hade företrätt Sverige bra om hon fått chansen. Hoppas inte Löfvén får chansen. Det vore hemsk att se honom från en studio i Bryssel och inte kunna svara på en enda oförberedd fråga! Elakt? Ja. Men sant!

Bo Frank
Blekinge 20140727