onsdag 20 augusti 2014

Hur olika media uppträder - och invandring och skolresultat - har lämnat insändare till SmP om det!

Valarbete från 06.30 till 19.30. Är tvungen att sitta ett par timmar med alla mejl och telefonsamtal. Tog också första spadtag till nytt äldreboende i Växjö idag. Och möte om den årliga bostadsbristen för studenter. Samma sak varje år sedan 1977 då vi fick en högskola. Känner samsyn med studentkåren om vad som behöver göras. Peter Norrman tog ett bra initiativ. Det enda som skiljer oss/mig/kommunen från studentkåren är om vissa av de redan planerade lägenheterna kan definieras som studentlägenheter med då förtur för studenter. Fyra mediarepresentanter pratade mig mig om detta idag. Intressant att alla hade utgångspunkten att hitta konflikt. Trots samsynen. En av dessa hade en illvilja mot mig som riktigt lyste som ett norrsken. Bäst gillar jag direktsändning. Då bestämmer man ju helt själv vad man vill säga. Utan klipp, vinklingar och annat. Efter 40 år i branchen kan jag ställa politisk diagnos på flertalet journalister. Men det ytterst få som låter hantverket påverkas av detta. Men de finns! Visst! Och jäkligt illa ett valår. Rättsväsendet skulle inte funka om åklagaren och domaren skulle vara samma person!

Sur för att jag behövde gå på middag i går kväll med årets svenskamerikan. Men hade inte fattat vem det var! Ekonomen Fred Bergsten.  Som 27-åring koordinerade han USA:s internationella ekonomiska politik med Kissinger som chef. Biträdande finansminiser, rådgivare till olika presidenter etc etc etc mm mm. Idag skulle han träffa Borg, som han satte mycket högt. Vi hade trevliga samtal och jag gjorde en presentation för honom om Växjös som spelare i Europa i miljöpolitiken.  Mitt favoritämnde efter Beatles! Fin utsikt på 4 krogars finvåning. God mat och gott vin.

I morgon. Frukostmöte med handlare, valarbete, ny invigning av Kulturarvscentrum. Inte barav idrotten som ökat under alliansens styre. Kulturen är ett av de områden som får minskade anslag om de rödgröna vinner valet. Men kulturvänstern tar det som en späkning. För inga pengar från v är bättre än pengar från m. Och mediavänstern är ALDRIG  intresserad av att m ger mer till kulturen än v. Då tar politiken över jorunalistiken. Om det vore motsatt sak. Långa drapor på det som är lokala kulturasidor.

Har halva min bok klar om hur det varit i Växjö egentligen klar. Återstoden klarar jag de närmsta åren. Är som alla vet taggad för att vara med och leda Växjö fyra år till!
Och en valrörelse ger energi!

Ser nu program och äter. Finsk skola. Lysande resultat. Kan detta kopplas till att Finland har noll flyktingmottagande!



Tillägg/PS 20140821

Och genast ringer radion och hör om jag vill ha noll flyktingmottagande i Sverige!!??
Absurt. 

Jag har i tidigare blogginlägg tagit upp detta med att vi måste ha betygsstatistik som skiljer ut nyanlända! Det var avsikten med mitt inlägg!






Bo Frank
Växjö 20140820