måndag 22 september 2014

Bra och dåligt!

Så verkar valet vara klart i Växjö. Och vi får inte sätta oss till doms över att väljarna vill ha sd som vågmästare. Man kan inte upplösa folket och välja ett nytt, vem det nu var som sa det! Och glad över alla kryss. Också en hög andel i nationell jämförelse.
Vaknade lite maksjuka idag. Och min lilla solstråle lyste inte som vanligt!  Tankarna går till min salmonella för 10 år sedan som slog ut mig i ett halvår med ganska stor förlamning! Trodde min tid var ute. Men tror jag ju varje dag. Och är president på livstid i lokalavdelningen av hypokondrikernas riksförbund!
Vi gick dock i ganska bra takt upp till kastellet i Alicante efter frukost. Staden är inte ens vacker från ovan även om det finns fina områden. Den vackraste staden jag besökt är portugisiska Guemarâes. Som var kulturhuvudstad 2012.
Nu här. Vi tar det lugnt idag. Lätt regn. Men nästan 30 grader. Inbjudningar kommer till diverse TV-soffor för att förklara Växjös bra valresultat. Men som alltid, de får komma till mig. Vet alltid vad de vill. Att jag skall gå till frontalangrepp mot m:s flyktingpolitik. Men det gör jag inte. Jag fortsätter att hävda min balanserade ståndpunkt. Och den vann ju väljarnas sympati. Uppenbarligen. Allt är inte svart eller vitt. Det har jag lärt mig av livet.

Grottar ner mig i statistik från valet. Konstaterar att för 20 år sedan var m lika stora i ett anatal residensstäder i Sverige. Nu är vi t ex nästan dubbelt så stora som i Kalmar och Karlskrona.

Vad mer att berätta? Gick förbi en affär igår och köpte två st Abbey Road-plåtar. Kanske var det Beatles och Abbey Road som gjorde att vi " vann valet"? Så många som kommit fram och sagt att bara affischen var nog för att rösta på oss.
Gläds åt c som ökade i Växjö, år kd som behöll sina mandat och lider med fp som jobbat bra politikskt. Val är rättvisa men förefaller inte alltid att vara rättvisa.

Läser i Aftonbladet att Fredrik kanske blir ny generalsekrterare i FN. Tänk att få mäta sig med giganten Dag Hammarskiöld.

Mår tjuvtjockt och stänger ner!

Bo Frank
Alicante 20140922