tisdag 25 november 2014

Migrationsverket och Regionfullmäktige dag 2 Bo Frank fick rätt!

Trevlig middag igår kväll på Statt med respektive. Höjdpunkten var Musica Vitae.

SmP idag. Plockat upp den gamla nyheten om Posten från min blogg i helgen! Dock lite fel om ensamkommande flyktingbarn. Det handlar om 60 barn per år. Inte 30. Detta utöver alla dem som kommer via anhöriginvandring och flyktingmottagande. Migrationsverket har fel om huruvida ersättningarna räcker.

Inte samma trevliga stämning i Regionfullmäktige som i fullmäktige i Växjö. Regionstyrelsens tillträdande ordförande är inte trevlig i tonen, vill begränsa inläggen och kan inte entydigt svara på frågan om hon arbetar för at behålla Bromma fltgplats. "Det viktigaste är att företagen kan ta sig till Stockholm".

Jag pratade miljö och kultur idag. Vill se fler satsningar! Vill att Kronobergs län skall bli ett frilän för förföljd författare eller konstnär. Har genomfört detta i Växjö! Vill att vår region skall gå med i Mayors Convention för högre miljöambitioner än de nationella regeringarna. Det är en av de saker jag är mest stolt för i hela mitt politiska liv, att Växjö och 14 andra kommuner bildade denna borgmästarklubb för sex år sedan. Idag är vi över 6000 kommuner som är med och som representerar mer än 150 miljoner medborgare i Europa.

Tillbaka till Regionfullmäktige. En minimajoritet som är trött och sur, redan innan den eventuellt har tillträtt. Inte många som hjälper Anna Fransson i debatten. Oppositionen väl samlad. Förutom kd:s djupt olyckliga motion!

En sak förvånar mig. Flera politiker är nere i en hög detaljnuivå och vill nästintill tala om för vården hur de skall behandla patienter! Och vad som skall ordineras!

Det hävdas att psykiatrin skall vara kvar på SSS därför att patienter och personal skall kunna ut och gå tillsammans. Har viss kunkap om detta. Jobbade i vården där ute för 40 år sedan och såg människor bokstavligt och bildligt inlåsta och fatsbundna i ganska stort antal. Nu är det som väl är andra tider. Jag går flera gånger varje vecka runt Trummen och har svårt att ta till mig att det är omfattande promenader av personal och patienter i vården. Däremot vet jag, hade psykvården legat på lasarettet som en integrerad del av den somatiska vården och någon kommit på tanken att bryta ut och flytta denna vård till SSS-området, då hade det blivit liv!

PS Komlettering 17.30! Precis som jag bloggade igår så la sd ner sina röster om budgeten DS

Bo Frank
Växjö 20141125