onsdag 12 november 2014

Tiggare och flyktingar!

Sitter på hotell Anno och skall snart iväg på gruppmöte med m-gruppen i SKL som ikväll påpassligt nog gästas av AKB. Världen är liten, eller inte. Flygtaxin i Växjö hämtade upp Suzanne ( Frank ) på Väster. Vi har ju båda engagemang också i SKL.

Fler tiggare än någonsin i kungliga huvudstaden. Och detta ovanpå allt mer uppskruvade prognoser över flyktingmottagande. Igår i P1 nästan abdikerade AMS generaldirektör från uppdraget. Fler och fler ledarsidor och krönikörer börjar notera hur verkligheten ser ut. Många kommuner knäar redan över sina åtatanden och detta är bara i början på flyktingströmmen. Det är vi i kommunerna som ser möjligheter och problem. Och visst måste de som inte är aktiva betala till de som tar ansvar. Men till slut handlar det inte ens om pengar! Uppgiften kan bli övermäktig och de sociala spänningarna kommer att öka. Jag kan lova. Inom två år kommer den regering som då styr Sverige att inse att det inte går att kombinera dagens sociala skyddsnät, bidrag och lagstiftning till nivån på vårt mottagande. AMS kan inte rekrytera arbetsförmedlare nog och socialtjänsten är hårt ansträngd.

Jag kommer att tillhöra de ansvariga politiker som kommer att göra allt för att det skall fungera. Men det är helt nödvändigt att vi diskuterar vad som är rimliga nivårer på olika sorts åtaganden.

Igår kväll hade vårt lilla m-län möte och nominerade AKB till partiledare. Som jag skrivit om tidigare. Och fler län stödjer den person som vill ta på sig uppdraget som blivande statsminister - eller en person i offentlig husarrest och övervakning! Bara det är ju värt en nominering!

Idag företagsbesök hemma på fm. Först Acroma och så Wexiödisk. Företag som finns ute i världen. Man blir ödmjuk inför dessa snillen i näringslivet. Lunch med Bo Lostad och genomgång av mitt föredrag inför nypremiären av A Hard Days Night på Palladium i Växjö. Nästan på dagen sedan jag såg filmen för 50 år sedan. Skulle kunna hålla föredrag i flera timmar om filmen och skivan, men det får jag inte. Ber till högre makter att planet hem skall vara i tid i morgon! Har noll sekunder att vifta på!

Nu sätta tänderna i en nygammal Agatha Christie som jag köpte på second hand mitt emot hotellet. En halvtimme! Sen iväg!

Stockholm 20141112
Bo Frank