torsdag 1 januari 2015

Att frälsa eller lyssna - om Oliver Rosengren!

Första dagen på året. Lugn. Läst femhundra sidor, skrivit,  men orkade inte gå lika långt son vanligt! Nu snart dra en repa på femte avenyn. En upplevelse.

Varje gång Oliver skrivit något i SmP får jag negativa kommentarer. De positiva går väl till Oliver. Förvarar alltid Oliver även om vi ha totalt annnorlunda uppfattning om svensk flyktingpolitik. Jag känner igen mig Oliver. Säger det till folk på stan. Som litar på mig. Jag ville också en gång frälsa, övertyga och visa på den enda vägen. Idag är jag mera för att lyssna och förklara. Så enkelt och så svårt är det att förklara skillnaden mellan två politiker från samma parti. Jag har en enklare roll. Behöver inte skaffa mig en plattform i partiet. För jag har aldrig haft någon. Eller bett någon om någonting. Och kanske därför är jag bara ett "vanligt" kommunalråd i Växjö.

Politik är inbyggda spänningar. I alla avseenden. Jag tar mig friheten att lägga mig på rygg. Sluta ögonen. Och känna att jag svävar en decimeter över marken. Det är bara jag själv som noterar detta. Jag har äntligen uppnått en total frihet. Jag kan göra precis det jag vill. Och det gör jag. Men kommer att ta en hel del hänsyn!

Bo Frank
Playa del Carmen 20150101