torsdag 22 januari 2015

SKL, Tobé, arbetsgrupper (m), WTC och annat

Synd att SmP trodde jag åkt på studieresa till WTC i Mexico City. Ett helt privat besök på juldagen, som jag bloggat om tidigare. Inte en jag är immun mot att några medborgare undrade vad detta besöket kostade skattebetalarna. Dagens tidning.
Igår klart med de nya arbetsgrupperna i m. Storslam Växjö! Anna, Oliver, Johan och undertecknad. Kommer att leverera in ca 60 förslag till arbetsgruppen för integration. 50% kommer att uppfattas som " positiva" och 50% som "negativa" enligt medias föreställningsvärld. Av respekt för mitt uppdrag, partiet och ordföranden i gruppen har jag inga kommentarer innan arbetet är slutfört. Har inga förutfattade meningar. Vet bara att vi inte kan gå till val på samma politik en gång till. Uppskattar Hanif Balis uttalande i DI idag.

I december var vår partisekreterare på SKL-gruppen. Mycket motigt för honom. Nu ny partisekreterare som inger hopp. Tobé är en bra person. Härlig gruppsammanhållning i SKL-gänget. Nästan alla moderater i gruppen ryggdunkade mig och sa sig hoppas på att partiet lyssnar på mig. Hamnade på en helt ny avdelning på Stockholms älsta hotell, Anno. Oerhört fint. Läste ännu en ny Mårtensson som jag köpte på Emmaus i huset mitt emot. Hittade några Beatlesgrejer också!

Bra möte idag. Kul att lära sig, få info av kollegor. Bara Langby som varit med lika länge som jag. Han och ordf Knape är de klokaste kommunalpolitiker vi har. Hoppas att jag kan överleva en mandatperiod till i SKL. Jag lär mig så mycket och får reda på saker innan det hänt.

Hem. Flyg i tid. Taxi i tid. Hoppde av 18.50 utanför systemet. Trevliga middagsgäster i morgon. Lite spirituellt och internationellt. I morgon. Möten strax efter 7 på kontoret. Finska TV, invigning Liljas och en del annat.

Skall slänga min Europas grönaste stad- ryggsäck som havererat efter 5 års nästan daglig användning. Har bett på offert om nya för kommunala användare. Men köper en ny Fjällräven för säkerhets skull i helgen. En stryktålig och med max storlek för handbagage.

Lilla frun väntade med en otrolig omelett när jag kom hem.

Busy helg. Vi tar hand om våra kinsesiska studenter, fixar och donar. Och minst halva söndagen på jobbet för att förbereda nästa vecka.

Pratade tåg med en del kollegor i landet idag. Ny värdefull info. Kommer att göra allt för Växjös roll i den framtida infrastrukturen. Men det är ju bara det som Växjöbona förväntar sig.

Beesked från magnetröntgen. Helkass nacke med bråck. Flera!

Får kanske träffa ortoped i april. Nu när de sprutar in Botox i tennisarmbåge borde det väl kunna gå i nacken för att lätta på trycket mellan två kotorna. Säger amatörläkaren och proffshypokondrikern.

Skulle vara lite gladare på måndagsmorgnarna utan nackproblemet. Men den mexikanska solen lyser. Och om knappt två år är vi i Acapulco!

Växjö 20150122

Bo Frank