lördag 24 januari 2015

Ygeman, slö och slapp, snabbsväng och Lööf borta!

Om våra gäster i går kväll hade lika trevligt som jag, får man vara nöjd. Tunga steg runt Växjösjön idag på morgonen. Snålblåst. Gick bara en sjö. Läste SmP, SvD och Sydsvenskan. Lunchekots lördagsintervju. Ygeman gör bra intryck. Mycket att ta itu med. I sanning, det hände inte mycket under Ask. Alltid bekymrad och pekade bara på alla probkem. En gåta att hon leder en av arbertsgrupperna. Det man inte gjort under åtta år!? Däremot något lite trött på Fridolin. Han skulle förbättra skolresultaten på hundra dagar. Jornalister ställer inga kritiska frågor. Nu senast skulle han genom statsbidrag fixa nya skoltoaletter. För Växjö del skulle det räcka till att fixa en av 200 toaletter. Hoppas våra toaletter är OK! Men det hänger ju mest på elevers ordning och reda. Och givertvis städning. Detta gäller också kommunalrådskorridoren.  Såg en lapp på väggen att man skall spola efter sig. Och det verkar rimligt.

Detta med att folk löser ut nya pass i parti och minut var en stor nyhet idag. Det har jag vetat länge. Folk har ju försörjt sig på det. Och vi dumma svenskar har tittat på. Jag har lösningen. Låt det andra passet man hämtar ut kosta dubbla svartabörsvärdet. Åter igen. Kommunalpolitiker är dagliga problemlösare.
Läser i SvD om ännu en i raden av Chuchillbiografier. Världens mest omskrivne. Efter Jesus och Beatles. Och i Syd-Korea är 20% av alla kvinnor plastikopererade!? Skall dit i April.

Beatles på invigningen av Liljas nya servicehall igår. Hade fått förtroendet och klippa bandet och prata lite. Om min gamla Volvo Amazon. Och en del annat. Och nu har jag en annan Amazon.

Just som vi skule öppna en flaska vin ringde en granne i Blekinge. Ett fönster på nedervåningen var vidöppet. Glömde stänga det förra helgen! Tur det inte varit minus 30 denna vecka. Det gick fort fram och tillbaka. Det kan jag medge.

Tillbaka i stan. En timme på jobbet!   Hem.  P1. Gott rött vin. Hustrun putsar silver. Upptäckte hur sjasikgt det var igår när vi tog fram det, speciellt de breda fiskknivarna.
I morgon, Domkyrkan, våra kinsesiska flickor och lite jobb. Min mor avböjde att komma på mat i helgen. För upptagen.

Tidig kväll. Och hemma. Har dessvärre inga kanaler så jag kan se Lakers. Men å andra sidan, det blir mer läst. Skall ta mig an att börja läsa om någon Pär Lagerkvist inför kulturnatten nästa lördag. Skall medverka i en panel och prata om honom. Det slika tinga jag gillar bäst.

Och äntligen har Sverker Martin Lööf fått gå. En av de i näringslivet som haft en kroniskt dålig inställning i miljöfrågor. Och nu en symbol för brist på transparans. Och det gäller ju också Lessebo. Fttar inte varför min gode vämn MW ser öppenhet som ett problem. Och det är väl henne Suhonen menar när han kåserar om behovet av kommunalpampar i senaste numret av DS. Kanske enda gången extremsossen Suhonen har rätt.








Bo Frank
Växjö 20150124