tisdag 24 februari 2015

Kommunfullmäktige i Växjö, sd och vapenexport

Växjö styrs av en blågrön femklöver. Hade klarat att köra med gamla alliansen med sd som vågmästare. Men märkte att sd ville rösta med f d kommunistpartiet för att sätta sig i respekt. Och fälla alliansen. Så lite kan vi tacka sd för att den gamla alliansen och mp fann varandra. Och sossar ganska glada över att få rimliga arbetsvillkor, få välja när man skall samarbeta eller jäklas med oss. V har aldrig varit så marginaliserade som nu. På 35 år! De älstes råd i v har lyckats med allt ifrån att vara emot höghastighetsjärnväg som att säga ner till fristadsförfattare i Växjö! V är helt utanför. Trots att Carin Högstadet är kommunens hårdast jobbande politiker i opposition.  Men mp ger faktiskt en
lite annorlunda infallsvinkel som man måste förhålla sig till!  Mest på gott. I miljöfrågorna, isolerat, har jag varit den mest pådrivande i snart 40 år. Därför enkelt att samarbeta med mp.  Idag!

Moderat gruppmöte.  Femklövern. Så arbetsutskott. Frånvarande media som skulle kunna snappa en hel del. KS au som sagt. Bra stämning. Trots att Åsa KB försökte förgöra mig med snuva som varat länge. Så mycket små sjukdomar runt mig, så att jag drömde i natt. Att en medarbetare i korridoren stod före mig på apoteket och tog den sista flaskan Coxylana Etyfen ( med res för felstavning )

Jag är vid sidan  av kommunen och Beatlesintresset också heltidsarbetande ordförande i lokalavdelningen av hypokondikernas riksförbund. Sedan 40 år. Hade en tid på Vårdcentralen Centrum i måndags som jag avbokade eftersom jag glömt bort vad som var symtomet. Det finns dock bara tre alternativ. Cancer och hjärtinfakt. Och.

Trevlig lunch idag på PM. Med en jorunalist som liksom jag tyckte att saker och ting var bättre förr. Finns inte många sådana. Som ger sig till känna. Förr? 60-talet. Beatles. Kennedy. Medborgarrättsrörelsen. Tillväxt. Framtidstro. Frigörelse. Spirande frihet.

Fullmäktige. De nya nästan bäst. Oliver. Ola Palmengren. Sur som fn över att det inte funkade med tekniken med utsändning. Det enklaste vore om nuvarande företag lämnade. De kommer aldrig att vinna en andra upphandling.

Hyfsat fullmäktige. Gav mig inte in i debatten om EU tiggare för att inte trigga igång andra. V vill att alla tiggare skall få fri bostad och skolgång för ev barn. Helt vansinnigt. Då skulle vi få den sociala turismen som Göran Persson varnade för. Tänk om man kunnat kombinera Göran Perssons realism med Fredriks romantik!?

Ett utvecklingshinder i Växjö är att kommunen är för dominerande som fastighetsägare. Och sossar tror att världen går under om fler äger sin bostad.

Sossar vill att alla skall vara hyressgäster som är med i hyresgästföreningen (v).

Kalla. Guld. Var finns Norge?

I morgon iväg till nytt fullmäktige. Regionfullmäktige.

Har media snappat att höghastighetsjärnvägen kan avgöras innan midsommar!?


Bra om regeringen fortsätter vapenexporten till diktaturer. Då kan vi ändå påverka på marginalen. Annars sköter USA, Ryssland, Kina och Frankrike detta! Och vi kan inte leva  på ökade anslag till Migrationsverket! Sverige måste hålla teknikkunnandet uppe. Det bara är så. Men 80% av media är vänster. Detta sätter agendan och frågetsällningarna som svenska folket får till sig.


Bo Frank
Växjö 20150224