fredag 20 februari 2015

Misstänkt brottslighet!?

Bommade ett möte innan lunch idag. Var på Hovslund på fm och kollade ljudanläggningen inför mina Beatlestimmar. Frågade efter Helena som skulle hjälpa mig. En "vänlig" själ jag mötte i korrridoren sa att hon inte visste och tyckte jag skulle ringa kommunens växel. Vänliga biträden från köket skyndade dock till och frågade om de kunde hjälpa mig. Så olika folk kan va!  Vissa skall inte jobba i servicebranchen.

När jag körde därifrån blev jag nästan prejad av en roströd VW.  Med utländsk reg nr. Omständigheter de senaste dagarna gjorde mig extra sur. Följde efter bilen. Den stannade i vid en mack, i ett handelsområde. Ut sprang folk och överlämnade saker till personer i en svart Mercedes. Den röda bilen hade bulgarisk reg skylt, men nrplåten så skitig så jag inte kunde se numret. Mercan svensk reg plåt. Mercan och VW:n drog snabbt. Några från VW:n drog i Mercan. Jag ringde 11414. Automatisk telefonsvarare. Som inte tog pågående brott, misstänkt brott, vill tala med polis eller något annat. Ringde flera ggr och vet inte hur det gick till när jag till slut hamnade i Kalmar. En till synes erfaren polis tog mina iaktagelser. Tog en kvart att komma fram.

Körde mot stan. Inte sakta. Blev omkörd av samma Merca. Otroligt. Följde efter den. De stannade på en p-plats mellan Barcks korvkosk och Kungsmad. Följde efter och smög upp på en p-plats vid Folkuniversitetet. Folk från Mercan sammanstrålade med folk från en orange Renault Traffic och en svart Chysler Voager. Lyckades komma fram till Kalmar igen. 10 min. Mercan drog igen. Med rasande fart.  De andra bilarna hade bulgariska plåtar. Männen av olika åldrar och en kvinna i 35-årsåldern gick mot Kungsmad norr ut. Och vidare.

Två bilar kvar. Efter en kvart kom en civil polisbil med två mycket coola och intresserade poliser. Jag körde fram och delgav mina iakttagelser.

Vid 16.30 tog jag en ny sväng till samma p-plats. En av bilarna kvar.

Känner att man inte orkar lägga sig i allt, men tänker följa upp detta. Anar också någonstans i bakhuvudet vilka psyologiska faktorer som ligger till grund för att folk tar lagen i egna händer!

När man känner sig helt ensam, sviken och förorättad.


Bo Frank
Växjö 20150220