fredag 20 mars 2015

Alla kommer att läsa detta genom stor delning, Radio Kronoberg, Arvoden, Islam och Per Schöldberg

Trevligt årsmöte hos dissidenterna i Lessebo igår. ( Moderaterna) Blev inte hindrad från att ta mig till eller ifrån möteslokalen. Av lokal milis!  Tur att man är god vän med Monica Widnemark.

Lakers igår!? Varannandagslag. Duger inte. Bara att göra sitt jobb.

Har förlorat mig lite för mycket på nätterna i nya Bergmanbiografin.

Men igår. Läste Dagens Samhälle. Är Sveriges bästa tidning för politik och samhällsdebatt. Och helt fristående från ägaren, SKL. Fast sossarna har hotat att koppla grepp på tidningens frihet! Trots att   chefredaktören är en " gammal röding".

Var inte nämnd i tidningen igår, men ett lysande nummer likaväl.  Man tog in en granskande artikel om extremvänstern som vänstertidskriften Fokus inte vågade ta in. Man fick mig att skriva till kommustyrelsen innan 07.00 om Växjös erbarmligt dåliga placering på miljöbilsligan. 33 av 290. Konstaterar att alla kollegor/kommuner i länet som ligger sämre till tiger som muren. Och det är väl det som jag har svårast för. Att Växjö inte har någon utmanare i länet. Vi skulle bli bättre om vi hade utmanare/kollegor som visade på lite mer action! Nästan aldrig ett utspel om inte media tvingar fram ett uttalande.

Och. Den viktiga artikeln av en genusvetare om hur sossarna hycklar kring Saudi-Arabien. När samma "medeltida värderingar" dyker upp hos muslimer i Sverige, då tiger man som muren! För att inte bli kallade rasister eller islamafober. Rurbiken var " Officiellt accepterat att gifta sig enligt islams sharialagar i Sverige". Vidare " Regeringen vill ändra patrierkala strukturer i andra värlsdelar
samtidigt som den i Sverige samarbetar med aktörer som förepråkar starkt patrierkala ideal. Dess samarbetspartner, Sveriges muslimska råd, har i decennier påpekat att man bör göra skillnad på kvinnors och mäns sociala roller".

För en månad sedan blev jag kallad islmafob av SSU för att jag ställde frågan om hur värderingsförsjutningen kan påverka  Sverige om den muslimska relativa andelen av befolkningen ökar. Frågan är inte obefogad. "Medeltida lagar" i andra länder? Varför inte gräva där man står! Det finns idag i Sverige , bara för att att ett exempel, skolor som av religiösa skäl delar på pojkar och flickor! I vår närhet! Faktiskt!

Var på Radio Kronoberg idag på morgonen. För att klara ut en gammal träta. Och kan nog konstatera att alla media i Växjö är mer "objektiva" än för 10 år sedan. Eller 20!

Arvoden. Det gör ont, det gör ont. Känner sympati för Per Schöldberg som inte går i taket och skjuter från höften när frågan ställs. Hur fn skall man kunna försvara att arvoden höjs? I grannlandet till där Jante skapades. Problemet är att vi inte lagt oss på en vettig nivå från början. Delaktig i det felet!

Jag har av olika anledningar inte fått frågan ännu. Om arvoden!  Hur jag ser på detta. Har mina aningar!  Får jag den frågan kommer jag att tömma min dator på en färdigskriven motion, i detta ämne,  som ligger där och som kommer att lämnas in 2018. Och som kan tillämpas från 1 jan 2019 då jag inte är vare sig kommunalråd eller kommunstyrelsens ordförande.

Besökte Centrumskolan idag. Ingen skolledning har ett klarare mandat. Och vet var man vill. Och änglars tålamod. Den minsta språkliga minoritet på skolan är svenskar. Sju elever. Vet att Anna Tenje tänker till så att inte någon skola blir en ny högstadieskola med samma elevsamamnsättning.
Spontana och mer nyfikna elever än på alla andra skolor i kommunen. Och antalet vuxna per elev saknar motstycke i Sverige!?

Vi har en bra kommun. Ortroliga medborgare. 98,5%. Kan inte ens påminna mig när jag senast möte en sur kommunmedborgare. Kombination av att möta väldigt mycket folk och dåligt minne?

Tror inte det. Har en fantastsk arbetsplatsgemenskap. Kommunalrådskorridoren.

Nu helg. Mexikansk musik dånar i högtalarna när jag kommer hem. Lilla hustrun är vacker som en dröm. Och alla mina sjukdomar är inte så påträngande just nu. Fast de finns där. Nacken, magen och en del annat. Ganska mycket. Blir  inte gammal!
Undviker dock att ta en klunk Lixir S efter lunch För mycket koffein och syra för magen. Annars har denna dekokt och ingefära/morot/grape medverkat till att jag inte varit borta från jobbet på många herrans år. Och "dämoner" har jag inte. Ännu. De kommer säkert. Har sett några!

Trevlig helg önskar jag alla Er som läser detta. Och jag är som alltid tacksom för att få leda Växjö. 

Skall själv åka till Uppsala med hustru och mor för att träffa son med flickvän. Bergsmans Uppsala. Pelle Svanslös, Karin Boye. Dag H. Linné. Oj! Många!  Borde kunna räkna upp kanske ett hundra personer!

Hoppas jag gjort rätt för min lön denna vecka också!


Bo Frank
Växjö 20150320