torsdag 7 maj 2015

Höghastighetsbana, Arena för tillväxt, flyktingpolitik och en del annat! Heta saker!

Onsdag. Fina företagsbesök. Hela dagen. Är impad av dem som drar in sin egen lön och inte bara får den på kontot.
Gruppmöte med m i regionen. Delar av psykitatrin under isen. Produktiviteten mätbar?!!!??
Såg en dålig svensk målvakt göra att jag kom i moll när jag somnade. Ända tills min lilla fru fick mig på bättre tankar.

På möte med Värends Räddningstjänst idag på morgonen. Satte budget för 2016. Har på ett sätt aldrig haft det lättare på jobbet. Kommunalrådskollegor som jobbar hårt, går in och täcker upp mig och gör att jag fortfarande lever. Dock en tidsfråga. Gillar folk från andra partier. Bara 6 pers av 61 i fullmäktige som sänker stämnigen. Från olika partier. Per&Åsa underbara kollegor. Och m och femklövern har folk som jobbar bra! Helnöjd! Bara något sänke, som sagt, från femklövern!!

Snabb sväng i kommunhuset. Blev tvärarg/ledsen. Såg två karlar gå in genom entrén. Med en "slav?! En kvinna som hade helsvart huva. Inte ens ögonen syntes. Inte ens händer! Har inte ens på TV sett något sådant!! Hör inte hemma i Sverige, Europa, världen!  Bidrar vi till att de extrema flyttar fram positionerna????Ganska långt ifrån Pride!

Kommer i helgen att mejla vår partiledare om min syn på flyktingpolitiken och vår arbetsgrupp kring densamma. Och kommer att tala om att jag backar upp en decemberöverenskommelse jag inte gillar. Kanske Fredriks beslut? Men kan inte som en ännu äldre gubbe, Althin, börja dissa en yngre kvinna som partiledare. Vi måste backa upp vår lerdare till max. Men kommer dock att ta strid för min åsikt om flyktingtpolitiken. Och åter beskriva för AKB  varför jag känner mig tredubbelt sviken av partiet i denna fråga.

Till Ljungby på möte med regionens tillväxtberedning.

Tillbaka till Växjö/Wisma efter lunch. Möte med Arena för tillväxt. SKL/ICA/Swedbank.

Massmöte med företagare för en Höghastighetsjärnvägen. Känner att det går vår väg/dragning! Lysande föredrag av Kristina T. Landets bästa projektledare. Lars Håkansson var moderator. Utstrålar energi! Olika företagare vittnade. Vi ägnar 110% åt att tala om fördelarna med vårt förslag. Ljungby/Värnamo ägnar 80% av utrymmet att prata mot Växjö/Sydost. Och 20% av fördelarna med sitt alternativ. Bedöm själva!? Känner att det kommer att gå vår väg.

Mingelmiddag på Wisma.

Åt minimalt. Hustrun hade lite gott och lite vitt när jag kom hem!

Hör matchen Sverige - Tyskland. Mårds utstrålar lika mycket energi som en ättiksgruka!
Svarar nu på mejl en bra stund. Tilll allt är klart. Världens snabbaste KSO!

I morgon. Företagsbesök större delen av dagen. Så budget- och beredningsmöten.

Lunch med två invandrarkillar som inte vill vara utanför. Som utmanar mig lite. På ett sätt jag aldrig upplevt! Som aktivt söker mig och vill nåt! Har bjudit dem på "finkrogen"!

I morgon kväll! Bortbjudna på middag till goda vänner från Chile. Som jobbat från dag ett. Sen de kom för 40 år sedan. Dubbla skift. Mönstermedborgare. Hade mördats av Pinochet om de inte dragit.

Oj vilken dag! Bara träffat underbara människor. Glad, upprymd och nöjd! Är tacksam för att Växjöborna låter mig fortsätta. Och just därför är jag inte ledare för Växjö efter 2018. Får inte missbruka förtroendet. Man skall gå i tid.





Bo Frank
Växjö 20150507