torsdag 16 juli 2015

Saknar jobbet

Men trivs ändå med att få vara med lilla solstrålen hela dagarna. Och en sjuhundra sidor tjock bok om August Strindberg. Visste inte att han som 17-åring stod i predikstolen och höll en predikan. Trodde jag hade koll på det mesta i hans liv. Bröt igår isoleringen med stadsbesök i den fina staden Karlshamn. En av mina favoritstöder. Där finns det mesta. Och trevlig stämning. Som vanligt jättelång kö till fiskrestaurangen i Vägga. Fast äter man nystekt sill, skall man inte få det billigaste lingonsörjan som finns att köpa. Det skall vara rårörda lingon där lingonen är lingon. F ö bra mat. Har gjort årets pensum utomhus, för i sommar. Flaggan hissad. Nya gäster på antågande i em/kväll. Hustrun har bakat mexikans ostkaka och gjort silltårta till förrätt. Resten skall jag fixa. Ser ut som vi kan börja med att dra upp korkarna utomhus.

Verkar vara stiltje i politiken. Irriterad över ministrar som inte vill kommentera när media hör av sig. Dessutom inflation i antalet ministrar. Nästan som i Afghanistan. Aldrig så många ministrar i en regering som nu och man fortsätter samma elände som alliansen. Att utse samordnare i parti och minut. Vad har f ö en minister att göra i ett land utan ministerstyre? Igår ville inte äldreministern kommentera en sak för att hon inte ville!! Är man minister är man tillgänglig och man svarar på frågor.

På DN debatt ville Ylva Johansson bygga nya bostäder för flyktingar. Fattar inte ekvationen att de med sämsta betalningsförmågan skall bo i de dyraste husen? Nybyggnationen skall väl vara till för att det i körslutändan på flyttkjedjan skall komma ut billigare lägenheter på marknaden!? Ylva Johansson är ingen tillgång för den svaga regeringen Löfvén. Näringslivet vill ha nyval. Det vill jag också. Sverige behöver en regering för nya jobb - inte fler bidrag.

Bakom oss i kön till restaurangen igår stod en glad 25-åring som skroderade om hur han hade bett chefen om att få ledigt resten av veckan. Och hade jag inte fått det, hade jag sjukskrivit mig, berättade ynglingen glatt. Hörde någon ordet plikt och ansvar i den politiska debatten? Fast en sociologiprofessor hade nog kommit fram till att det var arbetsgivarens fel att den unge kände sig alienerad.

Bo Frank
Blekinge 20150716