söndag 11 oktober 2015

Lägg ur barnpsyk på entreprenad!?

Hemma. Från att ha vandrat bland kyrkor och torg. Muséer och sevärdigheter. Besök i staden Monza. Hur mycket pengar finns det i norra Italien? En stad av Växjös storlek. Till skillnad från Växjö,  inte en ciggfimp. Inte ett skräp. 45 lyxbutiker på rad i gamla stadskärnan. Inte någon av dessa i Växjö. Inte säker på att Nordlunds skulle platsa där. Läckert, men lite absurt. Uppklädda människor som på en modegala. I en hel stad. En lördagsförmiddag. Och faktiskt, bara vänliga människor.

Tillbringat sen em och kväll på kontoret. Jobbat i fatt. Läst tidningar och annat.

Varje månad skrivs det om problem på BUP. Barnpsyk. När jag var ung och grön socialarbetare på slutet av 70-talet fick jag höra av medarbetare och mina chefer att BUP var helt under isen. Att produktiviteten var nära noll och att det inte funkade. Och så har det fortsatt. Nästan alla politiker hesiterar för att ge sig på denna inproduktiva institution. Tror inte ens media vågar skriva om prestationstal/genomströmning/produktivitet per anställd. Jag vet varför det inte funkar. Men vet också att om jag talar om vad jag vet, så rycker oftast media ut till offentlig anställd personals försvar. Politiker har per definiton alltid fel när media skall ta parti.

Min enkla analys. Det kommer det närmsta tio åren att fortsätta som förut. Vad att göra. Politiken har inte kunna få detta att funka på 40 år.

Det finns exempel på andra håll i Sverige där man konkurrensutsatt allt. Och börjat på ny kula.

Vet inte om jag skall se partiledardebatten i kväll. Där alla utom sd tycker lika om allt, men tvistar om detaljer och formfrågor.

PS Som jag trodde. Stänger av partiledardebatten. Alla utom sd vill bara prata om ett fortsatt högt flyktingmotagande. Moderaterna vill dock strama åt lite grann, utan att säga det rakt ut. Skulle tro att sd vinner denna debatt. Inte för att de är bra. Men för att folk inte begriper vad de andra partierna säger. Alla pratar om den enorma kompetensen bland flyktingar. Vad är t ex en syrisk juristutbildning värd i praktiken? Nära noll. I Sverige!? Bara att börja om från början!  Politiken försöker lura TV-tittarna! Partiledarna är ljusår ifrån verkligheten. Man vill t ex bygga nya bostäder för flyktingar!! Skall de som går på socialbidrag bo i de nya bostäderna??   Man tar sig för pannan! DS


Bo Frank
Växjö 20151011