lördag 21 november 2015

Himlen runt hörnet

Redan lördag morgon. Huset sover. Minusgrader ute. Har haft en vanlig, onormal vecka. Det händer oförutsedda saker varje dag som man måste förhålla sig till.
Var igår på ett fm möte om teknikutbildningar i länet. Skriande brist på naturvetare och tekniker. Och färre tjejer på dessa utbildningar än på länge. Min idé är att man skall ragga på landets ridskolor. Märker det över allt i samhället. Ridskoletjejer tar ansvar, kan leda och bestämma, är arbetsamma och
är inte rädda för lite skit under naglarna.

På ägarmöte om ID - institutet för lokal och regional demokrati. Det är regionen, kommunen, universitetet och länsstyrelsen som är huvudmän. Universitetet toppade med geniet Erik Wångmar. Han har koll på det mesta.

Så till Tak i Växjö där jag hade äran att vara kvällens DJ. Gott om folk, trevlig stämning. En och annan dök upp för att jag var där. En del utländska studenter. Bra blandning åldersmässigt. Eftersom Beatles inte finns i orginal på Spotify så fick jag tänka om. Hade knåpat ihop en låtlista med bara kvinnor. 60 damer/tjejband. Från 60-talet och framåt. Det blev jäkligt bra om jag får säga det själv. För att direkt komma i stämning började jag med Bette Midlers version av Beast of Burden. Mycket Motown. Enda låten som jag drog två gånger var Je t`aime..moi non plus. Denna supersensuella låt med Jane Birkin. Lyckades bara knö in tre svenska band/damer. Sahara Hotnights, Anne-Lie Rydé och Lisa Nilsson. Är inte Himlen runt hörnet en av de bästa svenska låtarna någonsin?

Kunde inte låta bli att dra en John Lennon som sista. Tyckte att Happy X-mas - War is over var en värdig avslutning. Och förresten. Hade Linda McCartney i den fina boggien Cook of the House!
Hoppas jag får komma tillbaka snart till PM.

När det ljusnar skall jag iväg till SmP för att förgylla tillvaron för ett antal ditresta ledarskribenter från hela landet. Köpa fisk på torget. Kanske till Blekinge för att sätta på värmen i huset? I morgon våra vänstudenter på middag tillsammans med mamma. God mat och gott vin. Och kanske en sedelärande film som visar på Sverige! Bergman, kanske!?

Och så ny vecka och full rulle. Har en sväng till Stockholm igen.

Trevlig helg kära Växjöbor och alla andra läsare av min dagbok.

Bo Frank
Växjö 20151121