måndag 14 december 2015

Underbara medarbetare, Jante slår till mot Bo Frank och tuffare att köra bil i Växjö! Assistansersättningar!?

Intensiv helg. Arbete, sociala aktiviteter och fin brunch hemma hos mamma! Underbar Lucia i TV4 från Växjö. Vi är bäst. Så är det!

Idag. Vanlig måndag. Bredbandsinfrastruktur i Växjö, möte med Företagarna och diskussion om slutfaktura från Pågatågsprojektet. Det dyker upp ärenden. Måste ha arbetsutskott 5 jan. Inga problem. Är nästintill i tjänst hela jul- och nyår.

Möte om Hovshaga centrum. Och om ny trafikförsörjningsplan för Växjö. Det blir fler p-avgifter framöver och färre gator för bilar. Så måste det bli om staden skall fungera.
Webbstyrelsemöte med klimatkommunerna.

Telefonsamtal från en kollega i Sverige om ett speciellt ärende. Förstod att han var lite avundsjuk över DN idag, Kommuninvest mm mm. Där jag figurerat på nationell/internationell nivå kring klimatfrågan. Första gången på länge som jag hörde någon, om än ärligt och rakt fram, som antydde avundsjuka. Vet att min kollega i samma parti sliter och jobbar. Som en del andra moderater, ontresserad av miljöfrågor. Men en arbetysmyra. Jag frågade vad han brinner för???  Fick inget egentligt svar. Hur f n kan man hålla på med politik utan passion och utan ett jäkla anamma för att göra skillnad!? Kände mig skuldmedveten efter samtalet. Karln är ändå helt OK!

Summerar dagen. Kommunen har så många proffsiga medarbetare.  Som tar ansvar och sliter. Men det gör ju 98,5 % av alla Växjöbor också. Växjöborna är fantastiska.

Kommunen har flyt. Problem, visst.

Är dock djupt och allvarligt oroad över polisbristen. Polisen är inte dimensionerad för den tid vi lever i. Det kommer att bli allvarliga problem framöver. Är ledsen att behöva skriva detta, men jag ser vad som håller på att hända!   Liksom att de synliga och osynliga kostnaderna för flyktingmottagandet är ett allvarligt hot mot landets och kommunernas ekonomi. Är inte synsk. Förmedlar bara det jag ser när andra blundar!

Och kostnaderna för assistensersättningar exploderar. Bra reform som spårat ur. De privata assistensbolagen har horder av jurister för att trappa upp ersättningarna. Marknaden måste tyglas. Ingen politiker vågar ta i detta! Läs Aftonbladet idag för att se vilka som kan få assistansersättning!?

I morgon. Fullmäktige. Utedelning av priser. Avtäckning av porträtt. Och vanligt möte.

Så till Stockholm för sista gången i år. Hoppas jag.

Jag drömmer om en vit jul, hemma! Även om det kostar lite på snöröjningskontot. Får skicka ut Sofia Stynsberg med snöskyffel. Män kan ju få hjärtproblem av att skotta!? Sant!?

Bo Frank
Växjö 201151214