torsdag 28 juli 2016

Martin Ekdahl

Jag fick under dagen beskedet att Martin Ekdahl gått bort. Martin var min företrädare och Växjös andra moderata kommunalråd. Martin var humanisten, personalchefen på Telub och fritidspolitikern som tog steget till heltidspolitiker. Jag var för ung för att komma i fråga. Martin hade en ängels tålamod med mig, med övriga politiker och med kommunen som organisation. ME var med om att fatta viktiga beslut om som grundlade Växjö som en vinnarkommun. Tipshallen och Konserthuset var två projekt som utmanade och där ME var pådrivande tillsammans med Sven Åke Andersson ( s ). Martin var också pådrivande för bildandet av VIDEUM där han efter sin tid som kommunalråd blev vd. Martin och Sven-Åke blev i olika konstellationer ett vinnande par för kommunen. Martin var socionom, precis som jag. Och hade blick för hur människor mådde, brydde sig om folk och var en social person utan stora åthävor. På senare tid och efter politiken var Martin informell ledare av K6. En kulturförening för kommunalråd som spelade poker fyra gånger om året, i varandras hem. Söndag 15.00 till måndag 03.00. Värden lagade mat och höll med erforderliga drycker och rökverk. Det var då, men inte så länge sedan.  Martin var en fena i köket. Alltid på gott humör, men med ett ständigt bekymmer för familjens väl och ve. Det finns hur mycket som helst att berätta. Mina tankar går till Martin och hans familj. Tack Martin för ditt tålamod med mig!


Bo Frank
Växjö 20160728