fredag 26 augusti 2016

Fri

Solen jagar dimman på flykten. Ser ett stilla hav och en himmel som lovar sol och värme. Andra morgonen på Strand hotell i Borgholm. Sedvanlig höstupptakt för kommunens ledande politiker och chefer. Hela gårdagen handlade om Agenda 2030 med fyra externa föreläsare. Och vi blir den första kommunen i Sverige, som vanligt, som sätter igång en lokal agenda för hållbarhet. God stämning som vanligt. Hela gänget satt ute och åt middag igår. Och såg solen sänka sig över fastlandet.
Gick en långpromenad med början på prinsessan Estelles väg i onsdag kväll, igår på morgonen, på kvällen och skall nu gå en runda till innan frukost. Vi är några stycken som gör följe. Skulle kunna tänka mig att bo i Borgholm. Men på vintern? Och aktivitetsutbudet? Avstånd till Stockholm och Kastrup?
Det får nog bli Växjö i alla fall. Speciellt som jag hoppas kunna fortsätta mitt engagemang för kommunen och Blågröna på annat sätt. Och för att inte tomheten skall vänta bakom hörnet.
Det kändes lite som en befrielse igår. Att meddela att jag planerar att sluta nuvarande position vid årsskiftet. Jag har haft lång tid på mig att tänka mig in i det faktum att det inte är jag som har det yttersta ansvaret för Växjö och allt som händer i Växjö. Några få personer har vetat om detta under lång tid. Sa till Anna Tenje att det känns som att ha suttit på en öppen anstalt med fotboja under lång tid. I alla denna glädje under så lång tid har ändå oket skavt och varit tungt emellanåt. Nog om detta.
dddago
Ny härlig dag framför mig. Spännande samtal för att göra kommunen bättre. Sent i eftermiddag går färden hem. Till min mexikanska sol och middag med några i familjen. Skall bara umgås i helgen. Fotboll på söndag. Och ett politiskt möte.
Ny spännande arbetsvecka. Som avslutas med en träff med Musica Vitae och vårt ambassadörsnätverk i Stockholm. Ett fredags after work med snittar. Lördag hem till kalas. Söndag morgon till Paris. Skall på måndag nästa vecka hålla fyra presentationer på en gigantisk konferens med 20 000 deltagare. Bl a tillsammans med Paris borgmästare Ann Hildago. Som jag träffat tidigare på klimatmötet i Paris innan jul. Hoppas kunna fortsätta med denna typ åtaganden även i framtiden.
Och prata om Växjö, Växjö och Växjö.




Bo Frank
Borgholm 20160826