onsdag 21 september 2016

Bo Frank på avprogrammering - Nytt Nord-Korea

Så var det klart med Anna Tenje. Vi fick varsin blomma på fullmäktigegruppmötet i måndags kväll. Anna för att hon kommer och jag för att jag går. Och jag står till valberedningens förfogande för annat uppdrag.
Nu skall jag avprogrammera mig själv fram till nyår. Inte slita tidningarna halv sex ur brevlådan på morgnarna, inte dra iväg mejl i tid och otid, sluta lägga mig i det mesta, lägga av med att ha synpunkter på vad som händer i kommunen, vad som borde göras och vad som borde ha gjorts. Jag skall lära mig att inte behöva hänga på nyhetssajter jämnt och ständigt. Och tänka mig in i situationen när jag blir ett rundningsmärke i korridoren för det rent politiska. Att kunna säga nej till alla som initialt kommer att ringa och tala om vad Anna borde göra eller inte göra. Och snart sköts hela Sverige av en annan Anna. Kommer också från och med nu att bara sköta det löpande. Allt annat redan överlämnat till Anna, Per och de andra i Blågröna Växjö. Vad som skall hända framöver.






Ny skalp. Superplacering när det gäller näringslivsklimatet. Lite snålt med media om detta kan man tycka. Det kommer fler skalper innan året är slut som man kan sola sig i. Känner till två nationella utmärkelser som är på g där Växjö kommer ut som nr 1.


Barometern gör ett nummer av att Kalmar gått upp på plats 83!!! Det ser dock risigt ut för Kalmar län som helhet. Oskarshamn/Juholtland i botten i Sverige. Det är ett konststycke hur en kommun med de förutsättningarna lyckas med det. Riktigt sossigt i den kommunen. Kommunstyrelsens ordförande avfärdar undersökningen som propaganda från arbetsgivarföreningen. Enligt Östra Småland. Vår Herre har övergivit Oskarshamn. Kommunen är utom all räddning med den insikten man har om hur de egna företagen ser på kommunen.  I Oskarshamn är dessutom journalister portade från Stadshuset. Skall sluta kalla Lessebo för Nord-Korea. Oskarshamn får ta över! Hatten av för Mönsterås. Och för Kalmar som klättrar och tar detta på allvar!




Och varför alliansstyrda kommuner i hela landet går bättre än röda, det kan ju var och en fundera på hur det kommer sig. I vår närhet störtdyker röda Malmö och Lund. I problemstaden
Malmö har sossarna haft makten sedan stenåldern.




Mor på middag igår. Kalvlever.  Ungnötslever. Fattar dessutom inte hur det kan vara så billigt? 39kr kilot för svensk ungnötlever!










Retar mig som alltid på platspåsar. I förra veckan, på SKL, var jag med om att förslå ett svensk totalförbud mot plastpåsar. Fossila påsar. I Frankrike finns redan förbud mot plastpåsar och nu går  man vidare och vill förbjuda plastmuggar. Och i England inför man sockerskatt! Dessa plaster finns t o m i magarna på pingviner kring polerna. I i fisken i våra insjöar. De kan slå ut hela ekosystem!


Det svenska Naturvårdsverket vill  i stället ha ett krångligt, typiskt svensk byråkratiskt system, med avgifter för platskassar och kommunal tillsyn. Jag säger bara, bort med skiten!!! Genast!






PS Intressant studie från Stockholms universitet om kommunalpolitikers och KSO:s smarthet. Fan tro´t, sa doktor Relling i Ibsens Vildanden. Blir vi lyckliga av våra livslögner? DS












Bo Frank
Växjö 20160921