söndag 11 september 2016

Snart betyg igen

Denna helg. Med mor i Blekinge. Trevligt, men lite för lite gjort. Inte ofta man badar i mitten på september med 19 grader i vattnet. Och ta till det att sitta på en brygga och se en fiskljuse dyka efter fisk. DFF gjorde sitt. Och Öster. Tror Öster skulle tjäna på att ta steget från ett väderstreck till Växjö/ Öster. Eller Öster/Växjö. Allt färre i vårt land kan placera Öster rent geografiskt. Och vet inte om någon spelare bor på Öster idag!? 


Var väl inte den som upptäckte Ritah K. Det gjorde Frida Andersson. Men väl en av de första som hissade henne.

Härlig vecka. Ärendeberedning i morgon. Hela fm full av små möten. Lunch med Elisabeth
Svantesson, som tidigare meddelats. Hänger med henne ett tag. Talar så på Skanskas hållbarhetsseminarium i Växjö. Inviger Bowlinghallen på sen em. På kvällen har jag och lilla hustrun möte med vänfamiljer för utländska studenter. Vi har fåttt en mexikan. Och så en till!

Tisdag. Åker till Stockholm och är borta till söndag. Möte med alla KSO( Kommunstyrelsens ordföranden) i Sverige. Möten på SKL och min samhällsbyggnadsberedning. Några små möten om höghastighetsjärnvägen. Fyra dagar att bara berätta om hur bra det är i Växjö. Min favoritsysselsättning. Att marknadsföra vår kommun.

Stannar kvar över helgen för ett besök på Dramaten och en del annat. Lilla hustrun ansluter och delar av familjen. Firar min och sonens födelsedagar. Missar mathelgen, men det kan inte hjälpas.

Om exakt två år är det val. Älskar valrörelser och den betygsättning som man får. Som parti och person. En annat "slutbetyg" för Blågröna Växjö och för mig personligen kommer 20 september. Då presenterar Svensk Näringsliv den näst mest betydelsefulla rankingen i Sverige.Företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. Bara vi slår Jönköping och Kalmar!
 ( Jag anser dock att Fokus undersökning Bästa kommun är den viktigaste, den har 40 variabler) Går det bra blir jag glad, går det dåligt är det väl ett bra argument för att stiga av. Har ju faktiskt haft chansen att göra mitt!!

Snart ner till tåget för att ta emot min lilla mexikanska sol som kommer från Lund. Tågkaos igen! Buss till Hässleholm!

Växjö 20160911

Bo Frank