lördag 22 oktober 2016

Om ägg, Jimmie Åkesson och min svarta förmiddag! Och om Don Denkinger!

Går nu över till närodlade ägg. Enligt statsradion innehåller ekologiska ägg höga halter av dioxin. Jimmie Åkesson gjorde en bra bra lördagsintervju i Ekot. Som jag blivit utsatt för ibland. En reporter som argumenterar emot i stället för att ställa tuffa frågor. När sd blivit rumsrent måste man sluta dissa dem.  Återigen. Sossarna styrde landet med stöd av ett kommunistparti under decennier. Ett parti som hyllade massmördare! Värre än sd!? Men sd måste sluta gilla Ryssland, vara emot EU och Nato. Och göra upp med delar av sitt ursprung! Betydligt bättre är Isabella Lövin som höll Almedalens bästa tal i somras. Fick som enda KSO i landet en inbjudan från just Isabella Lövin att medverka på en cermoni på UD om klimatavtalet. I november. Är Sveriges grönaste KSO och den mest anlitade på olika evenemang i Sverige och världen. Detta är jag stolt över. Medverkar i Aktuellt, förmodligen, i veckan och utvecklar min syn på varför Sverige borde pröva en Blågrön regering. Som i Växjö. Vi har landets bästa styre på lokal nivå.

Hade tur igår som snabbt fick tid hos stadens bästa sjukgymnast för mina åkommor. På Idrottskliniken. Och ny tid som  passade min kalender. Kundfokus. Ingen administration. Registrering och betalning direkt hos " min " gymnast. Behandling av min hälsena och en preliminär diagnos för mitt knä. Det sista var inte roligt. Hade väntat mig att se flera spelare i Lakers på Idrottskliniken. Nåt fel måste det vara om man underpresterar på detta sätt!  Är ingen expert. Som alla vet. Men nåt är fel är det!

Satte lilla frun på tåget till Lund. Och mamma på tåget till Göteborg för en helg hos min dotter Rebecka. Lagade en otroligt god rostbiff och annat gott till våra mexikanska studenter. Trevlig kväll med film och annat. Mejlade klipp från nätet till Lars Edqvist. Paul McCartney och Niel Young på konsert tillsammans. Och på samma scen på denna festival Stones och Bob Dylan. Bob Dylan med vänner kommer till Växjö den 6 december. Fast på mitt sätt.

Radio Kronoberg anlitar etikexpert som dissar Bob Dylan. Och media brukar alltid hitta en expert som säger det att man vill att de skall säga. SmP är också duktiga på detta. Fast Magdalena Ribbing, som jag håller som guru, tycker inte att Dylan saknar etikett. Själv anser jag att Akademin borde veta vad man gett sig in på.

Min svarta lördag. Skulle tillbringa en snabbhelg ensam i Bleking för att fixa, mysa, läsa och elda brasa. Åkte sju på morgonen!! Kom in i farstun och upptäckte pöl på golvet. Hela jäkla taket läckte, en tillbyggnad med tjärpapptak. Det ösregnade. Upp med mitt trasiga ben på taket för att lägga på och fästa plastpresenning. Och nita fast. Gled av stegen och föll till marken. Trodde jag skulle dö! Ännu värre problem i benet. Och nacken. Blöt. Huset misstänkt kallt. Ner i källaren. Pannan? Bergvärme. Har systemet kollapsat. Givare och nivårer stämde inte.För kallt i huset! Måste fixas. Hur? Jag har ju jobb att sköta! Får ta ledigt. Hur, när?
Skulle ta upp ekan som låg i sjön. En vingmutter till ett motorfäste släppte. Fick ligga med skiftnyckel i regnet. För att få bort motoreländet. Bensintanken tom. Läckage? Så lågt vatten så jag inte kunde komma till upptagningsrampen. Öste båten och lät den ligga i. Genomblöt. Hela huvudet fyllt av svarta tankar. Men insåg att det finns de som har det värre. Men blir störd när det inte går som jag tänkt. Slet med blomkrukor och trädgårdsmöbler.

Körde genomblöt upp till Växjö igen. Fort. Och ont i hela kroppen. Man tycker dock mindre synd om sig själv i stan än i ett ensligt hus vid havet. Även om det sista är att föredra. Får bli Strindberg, god mat och rött vin. Hann precis gå till Stadium och köpa en hälförhöjning innan stängningsdags. Alltid impad över vilken otroligt serviceminded personal de har. De och Claes Ohlson är oslagbara. Skall försöka linka runt sjöarna i morgon bitti i regnet. Till jobbet några timmar för att klistra pp. Hämta frun på stationen och middag hos goda vänner. Vad skall jag behöva ställa in nästa vecka? Kunde inte det jäkla huset vänta med att gå sönder till nästa år. Räknar då med någon helledig dag varje vecka. Och inte heller min far att ringa om råd och dåd. Saknar honom. Han kunde allt. Om allt. Om en månad skulle han fyllt 91. På Ceciliadagen.

Min rubriksättning kan diskuteras. Till skillnad från i tidningar så finns det alltid täckning i texten för rubriken. Men vet liksom media att vissa kodord ger fler delningar.

PS Lena Mellin tramsar i Aftonbladet. Denna tidning är hyperkänslig för allt som de betraktar som islamafobi - och det är nästan allt - men struntar i den ökade antisemitismen. Och i Lund och Malmö köper de styrande bostadsrätter för flyktingar. Bara folkpartiet protesterar. Undra på att Jimmie Åkesson gnuggar händerna!! DS

PS PS Glömde att berätta. Goggla på Don Denkinger. Lång historia. Fick via post en DVD från honom och hans fru Gayle igår. En film relaterad till honom. Trouble with the Curve, film av och med Clint Eastwood. Har letat efter den efter att ha sett den på ett flyg till Syd-Korea! DS DS
Bo Frank

Växjö 20161022