tisdag 29 november 2016

Totalförbjud diesel- och bensinbilar i Växjö centrum!!!???????

Som SmP passligt nog uppmärksammade är det idag 15 år sedan George Harrison dog. Fick nyheten på ett plan hem från Kreta. Minns det så väl. Martin Scorseses film som kom för några år sedan är ett mästerverk! Filmen Living in The Material World,

Den eller de politiker som kommer närmast människor verklighetsuppfattning och har en bra berättelse om framtiden är vinnare. Så har det alltid varit i en demokrati. Ingenting är nytt under solen?

Dagens första samtal var från en dam, som ringt förut, som fått upprepade avslag på bistånd för att fixa trasiga tänder. Samma dam säger att det fastigheten i bredvid bor folk som slår sönder bostaden, får åka på vård för missbruk gång efter annan och enligt damen slipper betala för sönderslagen lägenhet. Samma dam frågar mig vad kommunen betalar för natthärbärge för s k EU-emigranter/tiggare. Damen i fråga pratar med många människor. Bilden av vad som händer sätts. Sant eller falskt. Annat samtal från man på stan som upplever att pension och hyra inte går bra ihop. Rätt eller fel. Som frågar hur kommunen kan lägga pengar på barnomsorg till människor som inte arbetar. Brev från en dam som undrar varför det inte finns apotek i alla bostadsområde. Har t o m fått samtal från människor som inte kommit fram till polisen för att anmäla pågående brott. Bo Frank svarar nästan alltid efter ett par signaler! En månad till.

Fick höra om en person som inte ville sitta i en timme i polisens telefonkö för att anmäla att han blivit påkörd. Gick till polisstationen för att anmäla detta och det tog ett par timmar. Får samtidigt höra att det nu är medelsvarstid till kommunens kontaktcentrum/växel på 38 sekunder. Ringde skatteverket igår i ett bagatellärende. De ringde upp efter fem minuter. Där fungerar staten!

Mejlade en fråga till SvT idag på morgonen. Inget svar ännu och inget kvitto på att mitt mejl kommit fram.

En bra dag igår. Invigning av Smålands företagscentrum på morgonen. Diverse möten på eftermiddagen. Studiebesök på ett bygge. VD-klubben på Gunnebo. Bra möte och alltid lika trevligt att komma till ett "riktigt" företag med hantverk och high tech i kombination. Kom hem redan vid 20.00. Började titta på historeiätarna, som jag sett fram emot. Uselt skådespeleri och skämmigt manus. När kungaparet skulle gå till sängs frågade man om det skulle bli "trekant"? Hur förklararar man det för barn? Stängde av TV:n. Skall jag våga avanmäla denna befängda TV-licens nästa år?

Trevligt möte med blågröna inför arbetsutskottet. På kollisionskurs med länsstyrelsen som begränsar kommunens möjlighet till att ta emot nya företag och bygga fler botstäder. S k nyckelbiotoper kan jag förstå med inte att kulturminnesvården kan lägga en död hand över stadens utveckling!

Träffade Öppen kanal. Andra små möten. Planerade för praktiska saker i samband med årsskiftet. Ikäll iväg till Domkyrkocentrum för möte om kommande kyrkoval och listor.

Turbulensen på barnpsyk har 40 år på nacken. Ser fram emot ett inblickreportage där man går igenom produktiviteten per anställd ( gärna jämfört med andra liknande institutioner ) och vad i kulturen som gör att detta bara fortsätter. Vet precis vad jag skulle göra om jag var i ledande ställning. Och hade befogenhet. Men nu har jag inte det och då håller jag tyst. Den politiska ledningen måste visa på ledarskap och peka med hela handen. Problemet är att det finns ingen politisk ledning i regionen!

Blev 19.48 uppringd av en reporter på SmP som ställde frågor till mig om hur jag ser på totalförbud för diesel- och bensinbilar i Växjö centrum. Mitt svar var följande. Skall ta upp frågan i Blågröna Växjö. Min egen uppfattning är att detta inte är aktuellt på kort eller medellång sikt eftersom större städer har mer problem. Människor måste få tid att ställa om. Har inte bilinnehavet svängt till bilar med förnyelsebar energi kan det bli aktuellt om åtta till tio år. Och på på frågan om eget bilinnehav. Jag kör bil som är miljöklassad och har gjort det sedan miljöbilsklassningen infördes. Och kommer alltid att göra! ( Borde frågat om granskaren och om hela SmP:s fordonsflotta är miljöklassad. ) Vet nämligen hur det är. Och borde frågat om man granskat oppositionens ledande företrädare. Kan det bilinnehavet också. Det skall bli intressant ur många aspekter vad det står i SmP i morgon.

Komplettering 21.22

Bo Frank
Växjö 20161129