fredag 30 december 2016

2016 mörk milstolpe i vår kvinnohistoria

Det är rubriken på Paulina Neudings ledarekolumn i SvD idag. En modig text som går stick i stäv med hur DN och övriga mediavänstern ser på fenomenet med män i grupp som ofredar kvinnor. Man får i Sverige inte skriva om etnicitet även om man vet. Och samtidigt ser man rubriker i media om hur " högerkrafter" slår mynt av detta. Vad är egentligen värst? Tiga eller berätta?  Det mediavänstern gör är ju att ge främlingsfientliga partier extra skjuts!

Vet inte om det är separationsångest. Har varit på jobbet alla mellandagarna. Utan att egentligen haft  nåt vettigt att göra. Gammal vana. Tror jag behövs över allt. Antalet mejl har minskat drastiskt. Folk känner dock fortfarande igen mig på stan.
Med lilla frun och mamma på de Lux och ätit lunch idag. Ikväll på Lakers. Åker i morgon för att fika tillsammans med en massa nyfikna sälar vid havet. Och joxar nyårsmat i rödrutig flanellskjorta tillsammans med andra.

Året som gått. Alla har något att berätta. Men det förefaller som om åren går fortare och fortare och blir mer och mer dramatiska. Global uppvärming. När jag var barn satte vi gäddsaxar i havet, varje vinter. Och åkte skidor ut på öarna. Aldrig is och snö numera. Dock färre fattiga på jorden och färre väpnade konflikter än på mannaminne.

Växjö har slagit alla rekord. Näst intill omöjligt att vara i opposition i Växjö. Och tvingas leta med lupp för att hitta något att kritisera. Jag har försökt att också göra oppostionens jobb genom att ständigt vara i rörelse och ta tag i saker och ting. Borde ha vågat ta steget fullt och och interpellerat mig själv på varje fullmäktige. Men det hade nog varit att gå över gränsen. Och det är ju det som är tricket. Att balansera på gränsen.

Jag saknar det jag inte fått uppleva under 2016. Att kunna se och tacka alla människor som sliter oegennyttigt för andra. Hur många föräldrar har inte bara dessa dagar slitit i cuper och annat i föreningslivet, i kyrkor och kulturföreningar. Och andra har bara åkt snålskjuts som vanligt. Tror att det är övergången från katederundervisning till dessa jäkla grupparbetena som knäckt den svenska skolan.

Växjöborna gör staden och kommunen. Och Växjöborna är värda all respekt. Och jag är evigt tacksam för ert förtroende under så många år.

Ge nu Anna Tenje och Blågröna möjlighet att få fortsätta utveckla och leda Växjö! Dags för en ledare som ger ny energi! Det kommer att bli bra. Kommer att med liv och lust gå in för valet 2018. För att få fortsätta vara en i gänget.

I min rastlösa iver har jag redan börjat det nya året. John Lennon kalender för 2017 hänger i tamburen. Och på jobbet finns Beatles 2017.


Växjö 20161230

Bo Frank